Aleja Komisji Edukacji Narodowej (Al. KEN) jest główną ulica Ursynowa biegnącą przez całą dzielnicę, od Lasu Kabackiego po Dolinkę Służewiecką. Aleja ma również swoją kontynuację w dzielnicy Mokotów, w postaci ulicy Rolnej oraz Nowo-Bukowińskiej, które prowadzą aż do rejonu Dworca Południowego. Pierwotnie Aleja KEN miała być szeroką ulicą przelotową (jak np. Marszałkowska), oddzieloną od ursynowskich bloków parkingami, zapleczami sklepów oraz szpalerami drzew. Pierwszy dwujezdniowy odcinek powstał w 1976 roku, w związku z budową Ursynowa Północnego. Kolejne powstawały w latach 90-tych. Projekt nadal nie został zakończony. Dotychczasowa historia tej ulicy przedstawia się następująco:
|
Ostatni odcinek Alei KEN (czasami określany jako etap III) to ulica Nowo-Bukowińska. Przewiduje się budowę dwujezdniowej ulicy okrążającej rejon Dworca Południowego od wschodu, z włączeniem w skrzyżowanie ulicy Domaniewskiej i Puławskiej i przedłużeniem aż do Al. Niepodległości.
Zaprojektowana geometria ulicy oraz wprowadzone rozwiązania ograniczają ruch tranzytowy. Założono szerokość pasów ruchu do 3,0 m oraz na odcinku od Puławskiej do al. Wilanowskiej zaprojektowano trzy dodatkowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Projektowaną ulicą planowane jest poprowadzenie linii autobusowej, co w znacznym stopniu poprawi komunikację zbiorową.
Przebieg drogi jest zabezpieczony przez obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego rejonu Dworca Południowego, uchwalony w 2006 roku (patrz obok). Niestety w rejonie inwestycji dopuszczono do bardzo intensywnej zabudowy mieszkaniowej, przebiegającej bardzo blisko rezerwy pod Nowo-Bukowińską. W dniu 29 czerwca 2010 r. Prezydent m.st. Warszawy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla ulicy Nowo-Bukowińskiej (III epap KEN). We wrześniu 2010 roku rozpoczęto ponowne postępowanie ws. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W marcu 2012 ogłoszono przetarg na budowę odcinka. |
Rysunek planu JPG 2,8 MB Tekst planu 0,32 MB |
---|
W dokumecie m.in.:Przedmiotem opracowania jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko, będącego załącznikiem do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie ul. Nowobukowinskiej (III etap K.E.N.) na odcinku od ul. Domaniewskiej do Al. Wilanowskiej w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy. Zadaniem raportu jest przedstawienie informacji o zamierzonym sposobie korzystania ze środowiska, ocena wpływu planowanej działalnosci na środowisko, a w przypadku stwierdzenia oddziaływania - określenie parametrów granicznych dotrzymywania standardów jakości środowiska. Odwodnienie - mapy 8,06 MB Hałas - tabela 0,93 MB Hałas i zanieczyszczenie powietrza - mapy 4,32 MB Uzgodnienia 2,01 MB |
Odc. w granicach dzielnicy UrsynówW dokumencie m.in.:Podstawowym celem inwestycji jest odciążenie istniejącego układu drogowego obsługującego południowo-wschodnią część Mokotowa i Ursynowa. Prognozy ruchu wskazują na napełnienie się przekroju ulicy już w pierwszym okresie eksploatacji. Plan sytuacyjny 1,74 MB Stała organizacja ruchu 4,80 MB Plan robót 1,74 MB Zieleń 7,75 MB |
Odc. w granicach dzielnicy MokotówW dokumencie m.in.:Podstawowym celem inwestycji jest odciążenie istniejącego układu drogowego obsługującego południowo-wschodnią część Mokotowa i Ursynowa. Prognozy ruchu wskazują na napełnienie się przekroju ulicy już w pierwszym okresie eksploatacji. Plan sytuacyjny 6,51 MB Stała organizacja ruchu 6,79 MB Plan robót 0,72 MB Zieleń 2,44 MB |
ROŚ dla odc. Belgradzka - Przy BażantarniW dokumencie m.in.:Celem niniejszej pracy jest sporzżdzenie oceny o oddziaływaniu przedsiewziecia na środowisko polegającego na na budwie drugiej jezdni al. KEN na odcinku od ul. Belgradzkiej do ul. Przy Bażantarni w Warszawie. Al. KEN znajduje się w Dzielnicy Ursynów. Długość modernizowanego odcinka wynosi około 420 m. Plan sytuacyjny 0,87 MB Projekt stałej organizacji ruchu 0,54 MB |
ROŚ dla odc. Przy Bażantarni - WąwozowaW dokumencie m.in.:Celem niniejszej pracy jest sporządzenie oceny o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko polegającego na na budwie drugiej jezdni al. KEN na odcinku od ul. Przy Bażantarni do ul. Wąwozowej w Warszawie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi. Al. KEN znajduje się w Dzielnicy Ursynów. Długość modernizowanego odcinka wynosi około 670 m. Plan sytuacyjny 1,05 MB Projekt stałej organizacji ruchu 0,91 MB |