Centralna Magistrala Kolejowa
Trasa: (Warszawa) - Grodzisk Mazowiecki - Korytów - Szeligi - Strzałki -
Idzikowice - Opoczno południowe - Oszamowice - Włoszczowa Północ -
Psary (Kraków) - Góra Włodowska - Zawiercie (Katowice)
Długosc trasy: 223,8 km
Linia kolejowa E 65 na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie (CMK) zlokalizowana jest na
terenie województw mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i śląskiego. Na terenie województwa mazowieckiego
linia przecina obszar powiatu grodziskiego, żyrardowskiego i grójeckiego. Na terenie województwa
łódzkiego linia przebiega przez obszar powiatu skierniewickiego, rawskiego, tomaszowskiego i
opoczyńskiego. Na terenie województwa świętokrzyskiego linia przecina obszar powiatu
koneckiego i włoszczowskiego, zaś w województwie śląskim powiaty częstochowski, myszkowski i
zawierciański.
W projekcie dokumentu "Polityka
Transportowa Panstwa 2007 - 2020" z dnia 27.01.2007 r., przyjęto, że do roku
2020 linia CMK na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie zostanie dostosowana do
predkosci 250 km/h.
Realizacja linii Y wraz z modernizacja CMK stworzy system
KDP w centrum kraju i na liniach obciążonych największym strumieniem pasażerów. Jego
pozytywne skutki rozciągną się także na pozostałe regiony zapewniajac im istotne skrócenie
czasu podróży w wielu relacjach pomiędzy miastami wojewódzkimi.
CMK prawie na całej długości zaprojektowana została
z uwzględnieniem parametrów linii kolejowej dużej prędkości. Na całej długości linia
przebiega poza terenami zurbanizowanymi wzdłuż linii nr 4. Analizowana trasa będzie
przebiegała po istniejącym śladzie i tylko w niewielkim zakresie będzie zmieniała swój
przebieg. CMK będzie miała dwa powiązania z planowaną linią dużej prędkości
Wrocław/Poznań Łódź - Warszawa (Linia "Y"). W ramach prac
studialnych rozpatrzono trzy warianty połączenia linii nr 4 z linią "Y" Warszawa - Łódź -
Poznań/Wrocław. Za rozwiązanie najkorzystniejsze, pozwalające na etapowanie robót i
niepowodujące robót straconych, uznany został wariant przyjęty do dalszych analiz:
kierunek wiodący - istniejący przebieg linii w kierunku Grodziska Mazowieckiego,
budowa dwutorowej łącznicy w kierunku linii "Y" z wyjściem bezkolizyjnym ze stacji
Korytów, z prędkością nie niższą niż 200km/h.
Drugą stacją, na której połączone będą dwie linie szybkiego ruchu jest stacja Opoczno.
Stacja Opoczno stanie się stacją węzłową.
|
|
Plan orientacyjny
|