Linia kolejowa Warszawa - Płock
Status projektu
Po opracowaniu Wstępne Studium Wykonalności (listopad 2011) Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zaczął starać się o status linii o znaczeniu państwowym (cytat), choć w samym WSW określono że:"
"W ocenie autorów niniejszego opracowania w przedmiotowym przypadku trudno byłoby jednak mówić o kwalifikacji linii jako linii o znaczeniu państwowym, a więc uznać należy, że mamy do czynienia z "liniami pozostałymi w rozumieniu art. 6 ust.1 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym." (s.413).
|
Polecany w opracowaniu wariant 2 (omijający Wyszogród i Płońsk) wzbudza protesty m.in. w Płońsku. Do lutego 2012 nie podjęto decyzji o wyborze któregokolwiek z wariantów.
|
|
Wstępna koncepcja
W 2009 roku powstała wstępna koncepcja połączeń Płock-Warszawa przygotowana przez firmę SPINDOC. Analizowane są dwa główne warianty połączeń
- Wariant 1: Warszawa - Sochaczew- Wyszogród- Płock
- Wariant 2: Warszawa - Modlin - (Wyszogród- wariant) - Płock.
Ze względu na wyższe koszty budowy (koszt mostu na Wiśle) oraz znaczący generator ruchu (Lotnisko Modlin) rekomendowany został wariant 1. Ponadto wskazano na możliwość rozbudowy linii po wschodnim brzegu Wisły do Włocławka i zaproponowano możliwości finansowania budowy.
|
W dokumencie m.in.:
Opis potencjału przewozowego korytarza transportowego oraz uwarunkowań społecznogospodarczych
Ocena konkurencyjności kolei w stosunku do przewozów drogowych
Analiza przestrzenna różnych wariantów przebiegu trasy
Oszacowanie nakładów na budowę połączenia
Możliwość integracji połączenia z ciągiem Bydgoszcz - Toruń - Włocławek
Potencjalne źródła finansowania projektu
Niniejsze opracowanie zawiera wstępną analizę wariantów poprowadzenia linii kolejowej z Warszawy do
Płocka. Pozwoli ona na ukierunkowanie ewentualnych dalszych prac i odpowie na pytanie o zasadność
społeczną i ekonomiczną przedsięwzięcia. Pokaże także, czy poprowadzenie takiej linii jest możliwe przy
określonych nakładach finansowych oraz, który z analizowanych potencjalnych korytarzy przewozowych jest
najlepszy.
Plan orientacyjny 0,1 MB
|
Wstępne studium wykonalności
W wyniku przetargu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego (zobacz interpelacje dot. przetargu i odpowiedź) w sierpniu 2011 wybrano konsorcjum IDOM. Opracowanie WSW (wraz z badaniami i konsultacjami społecznymi) odbyło się w okresie sierpień-październik 2011. Opracowane studium analizuje cztery korytarze trasy:
- Korytarz 1: Płock - Radzanowo - Bylino - Dzierżążnia - Płońsk - Szczytno - Kroczewo - Modlin
- Korytarz 2: Płock - Radzanowo - Daniszewo - Dzierżążnia - Płońsk - Szczytno - Kroczewo - Modlin
- Korytarz 3: Płock - Słupno - Święcieniec - Bodzanów - Kobylniki - Nieborzyn - Emolinek - Modlin
- Korytarz 4: Płock - Słupno - Miszewo - Wyszogród - Czerwińsk - Emolinek - Modlin.
Na tej podstawie określono 3 warianty tras, dla których dokonano analiz i obliczeń.
W wyniku analizy rekomendowany do dalszych prac został wariant nr 2 "z uwagi na najniższe koszty budowy, a zarazem największe korzyści wynikające z oszczędności czasu pasażerów i z redukcji kosztów zewnętrznych"
|
Mapa orientacyjna analizowanych korytarzy
|
|
W dokumencie m.in.:
Analizy uwarunkowań społeczno gospodarczych
Analiza uwarunkowań środowiskowych regionu
Analizy ruchowe i przewozowe
Wariantowanie
Analiza ekonomiczno finansowa
Analiza popytu
Analiza uwarunkowań prawnych dotyczących realizacji projektu
Celem tego dokumentu jest sprawdzenie zasadności budowy nowego odcinka linii kolejowej łączącej Płock z Modlinem. Odcinek ten będzie miał kluczowe znacznie dla połączenia kolejowego Płocka ze stolicą Polski i stolicą województwa mazowieckiego - Warszawą.
Opracowanie to obejmuje swoim zakresem Analizę uwarunkowań społeczno - gospodarczych regionu. W szczególności analizę dokumentów strategicznych i planistycznych szczebla państwowego, wojewódzkiego, powiatowego i gminnego. Ponadto wykonana została analiza uwarunkowań środowiskowych północno - zachodniej części Mazowsza.
Istotną częścią opracowania jest analiza potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Część ta zawiera analizę istniejącej podaży w głównych ciągach transportowych wraz z analizą popytu. Opracowanie to obejmuje swoim zakresem również porównanie konkurencyjności poszczególnych gałęzi transportu. Ponadto przygotowany został uproszczony model ruchu
Prezentacja studium wykonalności 1,65 MB
|
Opinia SISKOM
W opracowaniu firmy IDOM z 2011 roku niestety nie uwzględniono
uwag SISKOM zgłoszonych 21 lutego 2010 roku:
- W analizie nie uwzględniono wariantu Warszawa-Sochaczew-Wyszogród-Płock ani modernizacji trasy Kutno-Płock umożliwiającej zmniejszenie czasu przejazdu na trasie Warszawa-Płock. Tytuł opracowania jednak wykluczał tego rodzaju analizy, ze szkodą dla wyboru najkorzystniejszego rozwiązania.
- W analizie nie uwzględniono rezerwy terenów i oznaczeń w planach zagospodarowania przestrzennego pod linie kolejową CMK-bis ( CMK - Jaktorów - Teresin - Sochaczew - Wyszogród - Płock).
- W analizie nie ujęto kwestii pociągów o klasie RegioExpress, planując na analizowanych liniach jedynie uruchomienie pociągów klasy Regio.
- W analizie nie ujęto kwestii zaplecza technicznego dla pociągów obsługujących linie (jak wskazywał SISKOM prawdopodobny operator linii - Koleje Mazowieckie) będzie musiał rozbudować jeden z ośrodków zaplecza technicznego, lub zbudować nowy, aby obsługiwać planowaną linię.
Oprócz powyższych uwag w ramach analizy zabrakło:
- Analizy połączeń komunikacyjnych pomiędzy Płockiem a innymi miejscowościami subregionu w tym szczególnie Płońskiem. W analizie wzięto pod uwagę wyłączeni połączenia w kierunku Warszawy.
- Wpływu zmian w preferencjach wyboru drogi dojazdowej do Warszawy po otwarciu autostrady A2.
- Obsługi innych relacji z Płocka , w tym także wpływu komunikacji połączeń Łódź - Modlin, Toruń/Bydgoszcz - Włocławek - Modlin.
Ze względu na ograniczenie obszaru analizy do rozpatrywania jedynie połączeń Modlin-Płock, nie można z całą pewnością powiedzieć że rekomendowany wariant stanowi najkorzystniejsze rozwiązanie połączenia Warszawy i Płocka. W tym celu niezbędne byłyby analizy alternatywnych wariantów obsługi komunikacyjnej Płocka.