Linia kolejowa nr 8 jest linią pierwszorzędną o znaczeniu państwowym. Nie wchodzi ona w skład korytarzy transeuropejskich, nie jest ujęta
umowami AGC i AGTC oraz nie należy do sieci TEN. Odcinek Warzawa Okęcie - Radom - Kielce stanowi tzw. magistralę świętokrzyską łączącą aglomeracje tych miast.
Na odcinku Warka - Radom (46,5 km) jest linią jednotorową, natomiast na pozostałych odcinkach (129,1 km) - dwutorową.
Jest to linia pasażersko-towarowa, w pełni zelektryfikowana, dostosowana do prędkości 100-120 km/h. Pogarszający się stan techniczny spowodował
jednakże liczne ograniczenia prędkości - dlatego konieczne jest przeprowadzenie prac modernizacyjnych.
W lipcu 2008 r. zakończyły się prace modernizacyjne na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie. Do 2012 roku ma
powstać kolejowe połączenie pomiędzy centrum stolicy a Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Projekty realizowane w ramach modernizacji linii:
|
Międzynarodowy Port Lotniczy w Warszawie im. Fryderyka Chopina usytuowany jest w niedużej odległości od istniejącej linii kolejowej nr 8. W związku z rozbudową lotniska i planowanym wzrostem pasażerskich przewozów lotniczych oraz koniecznością poprawy warunków dojazdu do lotniska komunikacją zbiorową, powstała koncepcja skomunikowania lotniska z centrum miasta transportem kolejowym. Budowa łącznicy jest drugim zadaniem projektu modernizacji linii kolejowej od stacji Warszawa Wschodnia do stacji Warszawa Okęcie. Celem projektu jest połączenie centrum Warszawy z MPL im. F. Chopina i stworzenie alternatywnego dla komunikacji drogowej połączenia komunikacyjnego. Przewiduje się, że czas przejazdu pomiędzy centrum Warszawy a lotniskiem wyniesie około 20 minut. Niemal cała łącznica prowadząca do portu lotniczego będzie poprowadzona w tunelu o długości 1200 m (długość całego odcinka - około 2000 m). Wraz z nową linią kolejową bezpośrednio pod lotniskiem powstanie podziemna stacja kolejowa MPL Okęcie. Harmonogram przewiduje prowadzenie prac budowlanych w latach 2009-11. Koszt realizacji inwestycji - 191,65 mln. |
Plan orientacyjny łącznicy 0,20 MB |
---|
Plany sytuacyjne 4,88 MB |
Plansze koordynacyjne 4,28 MB |
Profil podłużny 2,73 MB |
Przekroje poprzeczne 0,95 MB |
---|
W dokumencie m.in.:Niniejsze opracowanie stanowi zestaw dokumentów będących podstawą do opracowania projektu budowlanego modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek Płd. Układ torów - tekst 2,76 MB Przekroje poprzeczne 0,22 MB Plany sytuacyjne 14,0 MB Profil podłużny 1,66 MB |
W dokumencie m.in.:Niniejsze opracowanie stanowi zestaw dokumentów będących podstawą do opracowania projektu budowlanego modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Czachówek Płd. - Radom Układ torów - tekst 1,05 MB Przekroje poprzeczne 0,34 MB Plany sytuacyjne 21,4 MB Profil podłużny 4,05 MB |