Studium obsługi komunikacyjnej wschodniej części obszaru dzielnicy Białołęka przygotowano dla obszaru leżącego w Warszawie, we wschodniej części dzielnicy Białołęka, którego granice wyznaczają: Trasa Armii Krajowej (Toruńska), granica miasta, ulice Ornecka i planowana ulica Nowo-Białołecka, bocznica kolejowa do Żerania Wschodniego, ulice Płochocińska i Annopol. W opracowaniu ujęto ulice i trasy stanowiące granicę opracowania wraz z węzłami i skrzyżowaniami w ich ciągach.
Analizowany obszar zajmuje około 30 km2 co stanowi 41% powierzchni dzielnicy Białołęka. Zamieszkuje go około 19 192 osób (wg opracowania doc. dr hab. Przemysława Śleszyńskiego, Aktualne i spodziewane tendencje demograficzne rozwoju obszaru metropolitarnego Warszawy (czerwiec 2010)) co stanowi około 19% mieszkańców dzielnicy Białołęka. Gęstość zaludnienia wynosi 640 osób/km2.
Na obszarze dzielnicy Białołęka znajduje się około 283 km ulic, z czego około 263 km to drogi publiczne, a 20 km to ulice wewnętrzne głównie w zarządzie spółdzielni mieszkaniowych. Większość ulic, bo aż 67% to drogi gminne, 20% stanowią drogi powiatowe. Na terenie objętym analizą, zlokalizowano 138 ulic, o szacunkowej długości 110 kilometrów. Największymi i najistotniejszymi z punktu widzenia prowadzenia ruchu, ulicami na analizowanym obszarze są: - Trasa Toruńska (droga krajowa o klasie GP), - ul. Płochocińska (droga wojewódzka o klasie G). W większości ulice na terenie Białołęki Wschodniej są drogami publicznymi i podlegają pod Zarząd Dróg Miejskich lub Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Białołęka. Wszystkie skrzyżowania na analizowanym obszarze są jednopoziomowe. Większość z nich stanowią zwykłe, nieskanalizowane skrzyżowania z jednym pasem na każdym wlocie. Sieć ścieżek rowerowych w analizowanym obszarze jest obecnie bardzo uboga.Istnieje jedna ścieżka poprowadzona po wschodniej stronie kanału Żerańskiego od ul. Kobiałka do ul. Szlacheckiej o długości około 5 km. Ścieżka poprowadzona jest po mało uczęszczanej przez samochody, fragmencie ul. Białołęckiej oraz w ogóle nieuczęszczanej ul. Proletariatczyków. Komunikacja zbiorowa we wschodniej części Białołęki opiera się głównie na transporcie autobusami. We wschodniej części dzielnicy Białołęka sieć szynowa jest bardzo skromna. Przez rozpatrywany obszar nie przebiegają ani linie kolei, ani metro. Na analizowanym obszarze kursowanie linii tramwajowych ograniczone jest do ciągu wzdłuż ul. Annopol. Fakt występowania linii na tym odcinku, związany jest z lokalizacją przystanków krańcowych: Annopol oraz Żerań Wschodni, a nie występującym realnym zapotrzebowaniem na tramwaj. |
Obszar objęty analizą na tle sieci drogowej i dzielnic Warszawy |
---|
W dokumencie m.in.:Celem opracowania jest przygotowanie koncepcji usprawnienia systemu transportowego i uzyskanie danych niezbędnych przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz w procesie projektowo-realizacyjnym ulic. Celami szczegółowymi są :
Załączniki do raportu 4,56 MB |