Obwodnica Etapowa Centrum (OEC)
Przebieg:
Trasa Armii Krajowej - Toruńska, al.Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Łopuszańska,
Hynka, Sasanki, Marynarska, Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, Sikorskiego,
Witosa, Trasa Siekierkowska, ul.Żołnierska, Wschodnia Obwodnica Warszawy.
Budowa Obwodnicy Etapowej Centrum
jest od kilku lat najważniejszą realizowaną inwestycją drogową w stolicy realizowaną. Ma ona otaczać obszar zbliżony do granic byłej gminy centrum.
Obwodnica zmieni niekorzystny układ transportowy Warszawy i odciąży zakorkowane
centrum miasta. Budowa obwodnicy centrum jest prowadzona od kilkunastu lat i
zrealizowano już część jej odcinków: trasę Armii Krajowej, aleję Prymasa
Tysiąclecia, rondo Zesłańców Syberyjskich i znaczną część Trasy Siekierkowskiej.
Pozostałe odcinki są budowane od nowa bądź też modernizowane są stare arterie.
Zarząd Dróg Miejskich w najbliższych kilku latach zamierza doprowadzić do
zamknięcia pełnego koła obwodnicy i jednocześnie modernizacji kolejnych
wąskich gardeł tej strategicznej trasy dla stolicy.
Remont i przebudowa Trasy AK i Trasy Toruńskiej
Obydwie trasy stanowiące
północną część obwodnicy etapowej są w stanie technicznym kwalifikującym je do
remontu. Obydwie mają przejść modernizację finansowaną przez Generalną Dyrekcję
Dróg Krajowych i Autostrad.
Najważniejsze elementy modernizacji:
- budowa nowych wiaduktów nad ulicami: Modlińską i Łabiszyńską oraz linią
kolejową na Żeraniu (ciąg wiaduktów żerańskich).
-
rozbudowa Trasy Toruńskiej do sześciu (2 x 3) pasów
ruchu na wschód od ul. Łabiszyńskiej
- poszerzenie mostu Grota-Roweckiego do dziesięciu (2 x 5) pasów ruchu.
Modernizacja Alej Jerozolimskich
Aleje Jerozolimskie leżą w jednym z głównych ciągów dróg krajowych, stanowią wylot w kierunku Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego. Są połączeniem dla dróg krajowych nr 7 i 8 w ciągu ul. Prymasa Tysiąclecia i Trasy AK, a po zrealizowaniu Trasy Salomea-Wolica i połączenia z węzłem Opacz od węzła Łopuszańska będą podstawowym ciągiem wylotowym z miasta w kierunku południowym na Kraków i Katowice.
Aktywizacja i postępująca urbanizacja terenów inwestycyjnych przy trasie, nowe obiekty generujące ruch spowodowały, że Warszawa podjęła decyzję o modernizacji Al.Jerozolimskich.
Inwestycja-część Obwodnicy Etapowej Centrum, wpisuje się w plany m.st. Warszawa dotyczące rozwoju sieci komunikacyjnej-drogowej, które przewidują m.in. budowę trzech obwodnic: śródmiejskiej, centrum i zewnętrznej ekspresowej.
Modernizację Al.Jerozolimskich od Ronda Zesłańców Syberyjskich do węzła z Trasą Salomea-Wolica podzielono na dwa etapy.
1. od Ronda Zesłańców Syberyskich do wiaduktu nad koleją radomską
2. Od wiaduktu nad torami kolei radomskiej do Łopuszańskiej
Całość prac w Al.Jerozolimskich ma zostać wykonana do 2010 roku.
Więcej na temat modernizacji Al.Jerozolimskich na osobnej stronie:
siskom.waw.pl/jerozolimskie.htm
Modernizacja ulicy Marynarskiej
Prace modernizacyjne na ulicy Marynarskiej planowane są ramach budowy połączeń
do nowego terminalu lotniska Okęcie. W ramach tej inwestycji planowany jest
między innymi węzeł ulicy Marynarskiej z trasą NS
(połączy ona Marynarską z lotniskiem i trasą ekspresową relacji Konotopa - Puławska). Budowa węzła oznacza poszerzenie
wiaduktu nad torami PKP oraz odcinka ulicy Marynarskiej do Rzymowskiego.
Budowa ronda u zbiegu ulic Wołoskiej/Wilanowskiej/Rzymowskiego/Marynarskiej
Głównym zadaniem modernizacji jest wprowadzenie
ruchu bezkolizyjnego i likwidacja korków na dojazdach do tego węzła. W ramach
przebudowy powstanie estakada w relacji południe-zachód i dwie kładki dla
pieszych umożliwiające ciągu zachód-południe. Dla zlikwidowania korków
przewidziano budowę ronda i brakujących odcinków drugiej jezdni na ciągu
Rzymowskiego Wołoska.
Poniżej prezentujemy plany czasowej organizacji ruchu na budowanym skrzyżowaniu.
Są to wstępne projekty - tak
miała wyglądać ta przebudowa wg planów MPRD.
Trasa Siekierkowska
Jednym z odcinków obwodnicy
etapowej jest Trasa Siekierkowska W tej chwili prace trwają na odcinku arterii
między węzłami Wał Miedzeszyński i Bora-Komorowskiego. W przyszłym roku
rozpocznie się budowa kolejnego, przedostatniego już odcinka Trasy
Siekierkowskiej. Prace ruszą między ulicą Bora-Komorowskiego, a ulicą
Płowiecką. Włączenie trasy w ulicę Płowiecką nastąpi już w przyszłym roku,
natomiast w 2006 roku skończy się budowa ostatniego odcinka - wielopoziomowego
węzła zapewniającego bezkolizyjne zjazdy z Trasy Siekierkowskiej,
Ostrobramskiej, Płowieckiej i Marsa.
Więcej na temat Trasy Siekierkowskiej na stronie
Transprojekt Gdańsk
Modernizacja ulic Marsa i Żołnierskiej
To ostatnie zadanie potrzebne
do zamknięcia koła obwodnicy etapowej. Według wstępnej koncepcji w ramach
modernizacji cały odcinek od węzła Płowiecka do Zielonki zostanie poszerzony
do sześciu pasów ruchu. Planowane są wielopoziomowe węzły na wszystkich
przecznicach przecinających trasę. W Zielonce ulica Żołnierska połączy się z
planowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Wschodnią
Obwodnicą Warszawy.
Marsa-Żołnierska: Zasady obsługi komunikacyjnej 3,56 MB
Skala 1 : 5000
Budowa tzw. obwodnicy etapowej zakończy się do 2012 roku.