Aleje Jerozolimskie leżą w jednym z głównych ciągów dróg krajowych, stanowią wylot w kierunku Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego. Są połączeniem dla dróg krajowych nr 7 i 8 w ciągu ul. Prymasa Tysiąclecia i Trasy AK, a po zrealizowaniu Trasy Salomea-Wolica i połączenia z węzłem Opacz od węzła Łopuszańska będą podstawowym ciągiem wylotowym z miasta w kierunku południowym na Kraków i Katowice.
Aktywizacja i postępująca urbanizacja terenów inwestycyjnych przy trasie, nowe obiekty generujące ruch spowodowały, że Warszawa podjęła decyzję o modernizacji Al.Jerozolimskich.
Inwestycja-część Obwodnicy Etapowej Centrum, wpisuje się w plany m.st. Warszawa dotyczące rozwoju sieci komunikacyjnej-drogowej, które przewidują m.in. budowę trzech obwodnic: śródmiejskiej, centrum i zewnętrznej ekspresowej.
Modernizację Al.Jerozolimskich od Ronda Zesłańców Syberyjskich do węzła z Trasą Salomea-Wolica i ulicą Nowolazurową podzielono na 5 etapów. Inwestorem etapów 1 - 4 jest miasto stołeczne Warszawa. |
W ramach modernizacji Ronda zbudowano estakady w ciągu Alej Jerozolimskich w poziomie +1. Na poziomie 0 pozostawiono rondo jednakże wydzielono dwa pasy do skrętu w ciągu Aleja Prymasa Tysiąclecia - Aleje Jerozolimskie (w kierunku Pruszkowa).
Zjazd ten ma odrębną fazę do skrętu. Dla przeciwnego kierunku (relacja Aleje Jerozolimskie - Aleja Prymasa Tysiąclecia) zbudowano tunel pod rondem o wysokości 3,5 metra. Projektant firma BAKS, nie mogła zwiększyć wysokości do 4 metrów co pozwoliłoby dopuścić ruch samochodów ciężarowych ze względu na przebiegający kolektor ściekowy pod rondem, którego nie przebudowano ani nie przeniesiono. Rondo po przebudowie otwarto dla ruchu w listopadzie 2003 roku. W grudniu 2008 roku zainstalowano elektroniczny system pomiaru pojazdów wjeżdżających w tunel pod rondem. System składa się z elektronicznej detekcji wysokości pojazdu, foto i wideo-detekcji, pętli indukcyjnych zatopionych w asfalcie oraz wysięgników, na których wiszą sygnalizatory stałej treści oraz sygnalizatory S-7 nakazujące opuszczenie pasa ruchu, a także foto-radarów. Na pierwszym wysięgniku umieszczono znak B-16 - zakaz wjazdu pojazdów o wysokości ponad 3 m (system jest skalibrowany co do centymetra) oraz elektroniczny czujnik wysokości. W przypadku wykrycia pojazdu wyższego, system włącza sygnalizator S-7 nakazujący opuszczenie pasa ruchu. Jeżeli kierowca zignoruje znaki, ma drugą szansę, aby nie wjechać do tunelu, bowiem znak B-16 i sygnalizator S-7 ustawiono dodatkowo na początku pasa prowadzącego do tunelu. Tuż przed zjazdem do tunelu stanął sygnalizator S-3 (kierunkowy), za którym wybudowano przejazd na właściwy pas. Złamanie i tego sygnału oznacza konieczność zatrzymania ruchu jadących prawidłowo, aby wypuścić zbyt wysoki pojazd. Nad samym wjazdem do tunelu zostanie umieszczony znak S-4 (zakaz wjazdu na pas ruchu). Ze stanu dotychczasowej bramownicy było widać, że nie jest niemożliwe, iż kierowca mimo zakazu wjedzie do tunelu. Obecnie system, wstrzyma pojazdy zmierzające do tunelu na czas wycofania zbyt wysokiego pojazdu. |
Budowa estakady nad Rondem Dudajewa. Zdjęcia: E2rd - więcej zdjęć >> |
Celem inwestycji była budowa dwupoziomowego skrzyżowania z ul. Popularną. W ramach projektu wykonano: Ponadto w projekcie ujęto przebudowę sieci energetycznej i kabli zasilających w zakresie kolidującym z przebudową ulicy, przebudowę urządzeń telefonicznych, wodociągu oraz przewodu gazowego. W dniu 02.01.2008 r. udostępniono wiadukt drogowy do ruchu kołowego. Wybudowany wiadukt jest obiektem 11-sto przęsłowym o długości między podporami skrajnymi 264,0 m. Długość wiaduktu wraz z dojazdami wynosi 475,0 m, a jego całkowita szerokość wynosi 20,10 m. Na wiadukcie znajdują się 4 pasy ruchu (po 2 pasy ruchu w każdym kierunku) o szerokości 3,50 m każdy, rozdzielone pasem bezpieczeństwa o szerokości 2,0 m, chodniki przeznaczone tyko dla służb technicznych. Całą inwestycję zakończono 31.05.2008 |
---|
Zakres opracowania obejmuje następujący obszar: Nieoczekiwanie zdecydowano się na zrezygnowanie z dotychczasowych projektów węzła Łopuszańska/Jerozolimskie, które zakładały bezkolizyjne estakady z Al.Jerozolimskich z kierunku centrum w ul. Łopuszańską. Zamiast tego zaproponowano rozwiązanie wprowadzające bezkolizyjnie ruch na dwóch estakadach w relacji Łopuszańska <-> Jerozolimskie na kierunek Pruszkowa. Kształt tego węzła jest przemyślany i podyktowany symulacjami natężenia ruchu. Projekt obejmuje: - budowę trzypoziomowego węzła z wyspą centralną - budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych, - budowę przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki postojowe i wiaty, - budowę kanalizacji deszczowej, - przebudowę przyłączy wodociągowych, - przebudowę linii energetycznych i teletechnicznych, - budowę nowego oświetlenia. |
Al. Jerozolimskie - klasa drogi - GP - prędkość projektowa - 70 km/h - szerokość jezdni - 2x11,00m - kategoria ruchu - KR6 - dopuszczalny nacisk osi - 115 kN |
ul. Łopuszańska - klasa drogi - GP - prędkość projektowa - 70 km/h - szerokość jezdni - 2x10,50m - kategoria ruchu - KR6 - dopuszczalny nacisk osi - 115 kN |
ul. Kleszczowa - klasa drogi - G - prędkość projektowa - 60 km/h - szerokość jezdni - 7,00m - kategoria ruchu - KR6 - dopuszczalny nacisk osi- 115 kN |
łącznice - prędkość projektowa - 40-60 km/h - szerokość jezdni - 5,00 - 7,00m - kategoria ruchu - KR6 - dopuszczalny nacisk osi pojazdu - 115 kN |
Projekt budowlany węzła Łopuszańska-Kleszczowa 10,8 MB MB |
Przekroje poprzeczne 3,50 MB MB |
---|
Inwestycja GDDKiA Oddział Warszawa. 30.12.2010 podpisano kontrakt z firmami Eurovia i Warbud o wartości 188 mln zł. na wykonanie odcinka zlokalizowanego w granicach miasta Warszawy o długości 2,5 km który będzie początkiem trasy od strony Warszawy i pozwoli wykorzystać oddaną w tym samym czasie POW na którą będzie wjazd na końcu objętego postępowaniem przetargowym odcinka w węźle Opacz. Realizacja odcinka miejskiego: II 2011 - VIII 2012 z zastrzeżeniem przejezdności w czerwcu 2012 na czas mistrzostw Euro 2012 i prowadzenia w ostatnich 3 miesiącach budowy tylko prac wykończeniowych poza pasem drogi głównej. Oficjalna strona inwestycji: s8.salomea-wolica-miejski.pl |