Głównym zadaniem Planu jest określenie polityki przestrzennej dla Obszaru Metropolitalnego Warszawy, polegającej na ustaleniu zasad organizacji struktury przestrzennej.
Politykę przestrzenną wyrażoną w Planie należy rozumieć jako świadomą działalność władz Samorządu Województwa Mazowieckiego, zmierzającą do wykorzystania zróżnicowanych cech przestrzeni obszaru metropolitalnego w sposób zapewniający osiąganie strategicznych celów rozwoju, polegającą na kształtowaniu odpowiednich do tych celów struktur zagospodarowania przestrzennego.
Określając granice OMW brano pod uwagę takie czynniki, jak: sposób zagospodarowania terenu oraz politykę gmin w tym zakresie, zagadnienia społeczno-gospodarcze, powiązania transportowe, infrastrukturę techniczną, inwestycje celu publicznego, stanowisko gmin na temat przynależności do OMW. Wyznaczony obszar powinien być ujęty we wspólnym planie zagospodarowania. Jako kryteria wyboru OMW w zakresie transportu wybrano zagadnienia sieci systemu transportowego zapewniającej powiązania Warszawy, jako największego węzła transportowego Polski, z układem zewnętrznym, konfigurację sieci drogowej, w tym zasięg planowanej Dużej Obwodnicy Warszawy. Powierzchnia ogólna MOW wynosi 620 482 ha, natomiast wraz z całym powiatem mińskim i gminą Poświętne 718 754 ha. Przeważającą część OMW stanowią tereny otwarte, tj.: lasy, użytki rolne, zieleń urządzona i wody, co świadczy o ogromnym rozproszeniu zabudowy i znacznych możliwościach ekologicznego kształtowania przestrzeni. Tereny zabudowane koncentrują się w centralnej części OMW, w granicach administracyjnych Warszawy oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, skąd rozciągają się promieniście wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. |