"Studium zaspokojenia potrzeb ruchu pieszego oraz transportu publicznego w związku z rewitalizacją nabrzeży Wisły po praskiej stronie w korytarzu ulic nadwiślańskich tj. Wybrzeże Helskie, Wybrzeże Szczecińskie, Wał Miedzeszyński" opracowano w celu przedstawienia rozwiązań umożliwiających poprawę jakości przestrzeni miejskiej w centrum Pragi i zbliżających miasto do Wisły, przy zachowaniu podstawowych funkcji komunikacyjnych ulic i zapewnieniu dostępności źródeł i celów podróży.
W Studium odniesiono się do zagadnień związanych z ruchem drogowym (ruch lokalny związany z obszarem, ruch tranzytowy), transportem zbiorowym, ruchem rowerowym i ruchem pieszym. W analizach ruchu drogowego, przewozów w transporcie zbiorowym i ruchu pieszego uwzględniono wpływ uruchomienia centralnego odcinka II linii metra oraz znaczenie dwóch ważnych węzłów przesiadkowych: Warszawa Wileńska i Stadion Narodowy.
Przeanalizowano również lokalizację istniejących i planowanych "centrów rekreacyjnych" na prawym brzegu Wisły wraz z ich dostępnością pieszą i rowerową, a także zaproponowano działania poprawiające jakość połączeń z otoczeniem.
Analizie komunikacyjnej poddano cały ciąg ulic Wybrzeże Helskie - Wybrzeże Szczecińskie - Wał Miedzeszyński pomiędzy granicami dzielnic Praga Północ i Praga Południe. Jako obszar szczególny, stanowiący ważny fragment centrum Warszawy oraz kluczowy punkt dostępu do Wisły potraktowano centrum Pragi wraz z jej systemem transportowym, pomiędzy m. Gdańskim od północy, m. Świętokrzyskim od południa, Wisłą oraz ul. Targową od wschodu.
W koncepcji rozwiązania komunikacyjnego w otoczeniu centrum Pragi, zaproponowano etapowe dojście do rozwiązania docelowego, biorąc pod uwagę konieczność obsługi bieżących potrzeb i dostosowania zmian funkcji ulic i zasad obsługi ruchu miejskiego do planów rozwoju układu drogowego (Trasa Świętokrzyska, Obwodnica Śródmiejska). Wzięto pod uwagę zapisy strategicznych dokumentów planistycznych Warszawy (m.in. Strategii Transportowej i Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego) oraz uchwalonych i projektowanych planów miejscowych.
W Studium odniesiono się także do powiązania tego obszaru z ciągiem ulic nadwiślańskich: istniejących i planowanych tras drogowych takich jak: Trakt Nadwiślański, ul. Nowo Jagiellońska, ul. Tysiąclecia, al. Tysiąclecia, most w ciągu ulic Okrzei i Karowej, które mogą wywierać wpływ na zaproponowane rozwiązania.
Inspiracją dla wniosków formułowanych w ramach studium stała się także trwająca dyskusja nad przyszłym charakterem centrum Pragi i rola układu komunikacyjnego (m.in. w kontekście uruchomienia II linii metra) prowadzona z udziałem władz miasta, organizacji społecznych i mieszkańców.
|
|