Autostrada A1 jest kontynuacją drogi międzynarodowej E75 zaczynającej sie w północnej części Norwegii (w Vardo)
i prowadzącej przez Finlandię (Rovaniemi - Helsinki), Polskę (Gdańsk- Toruń - Łódź - Katowice), Czechy (D1), Słowację, Węgry, Serbię (Belgrad), Macedonię (Skopje), do Grecji (Saloniki - Ateny).
Autostrada A1 leży w VI transeuropejskim korytarzu transportowym (TEN-T).
A1 w Polsce łączyć będzie porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem. W węźle Łódź Północ przecina autostradę A2, natomiast w węźle Sośnica na Górnym Śląsku A4.
Autostrada A1 kończy się na granicy RP w Gorzyczkach, gdzie łączy się z czeską autostradą D1 prowadzącą do Ostrawy, Ołomuńca i Brna.
Informacje o autostradzie A1 w Wikipedii
Strona operatora A1 na odcinku Gdańsk - Toruń - Gdańsk Transport Company
|
|
Budowę autostrady podzielono na kilka odcinków
- Węzeł Rusocin (Gdańsk) / S6 - węzeł Nowe Marzy / S5 - 90 km (istniejący)
- Odcinek Rusocin-Swarożyn (25 km) - Zrealizowany 2005 - 2007, w eksploatacji od 22 grudnia 2007.
- Odcinek Swarożyn-Nowe Marzy (65 km) - Zrealizowany 2005 - 2008, w eksploatacji od 17 października 2008
Na kilometrze 74 w okresie VIII.2009-XI.2010 zbudowano węzeł Warlubie. Inwestycja była prowadzona w ramach II etapu budowy A1 na odcinku Gdańsk - Toruń. Węzeł w eksploatacji od 2 lutego 2011.
- Węzeł Nowe Marzy / S5 - węzeł Czerniewice (Toruń) / S10 - 62,4 km (istniejący)
Zrealizowany 2008-2011, w eksploatacji od 14 października 2011.
Zrealizowano 2008-2012 węzeł Grudziądz wraz z trasą średnicową łączącą A1 z DK55, w eksploatacji od 17 grudnia 2012.
Zrealizowano 2008-2013 węzeł Turzno wraz z trasą łączącą A1 z DK15, w eksploatacji od 28 marca 2013.
Inwestycja była prowadzona w ramach II etapu budowy A1 na odcinku Gdańsk - Toruń
- Węzeł Czerniewice (Toruń) / S10 - węzeł Kowal (Włocławek Południe) - 64 km (istniejący)
Odcinek Czerniewice - Włocławek Zachód - zrealizowany w latach 2010-2013. W eksploatacji od 21 grudnia 2013.
Odcinek Włocławek Zachód - Kowal - zrealizowany w terminie 17.06.2010 - 07.09.2012 oraz 3.04.2013 - 30.04.2014. W eksploatacji od 30 kwietnia 2014.
Oficjalne strony inwestycji: a1-czerniewice-brzezie.pl a1-brzezie-kowal.pl
- Węzeł Kowal (Włocławek Południe) - węzeł Sójki (Kutno Północ) - 30 km (istniejący)
Zrealizowany w terminie 09.07.2010-2.11.2012. W eksploatacji od 13 listopada 2012.
Oficjalna strona inwestycji: zbm.home.pl/a1stryk
- Węzeł Sójki (Kutno Północ) - węzeł Kotliska (Kutno Wschód) - 15,2 km (istniejący/w budowie)
Zrealizowany w terminie 18.06.2010-2.11.2012. W eksploatacji od 13 listopada 2012.
22.04.2014 podpisano kontrakt na kontynuację budowy odcinka. Najważniejsze elementy to dokończenie budowy węzła na przecięciu z DK92 oraz budowa MOP. Termin realizacji to 13 miesięcy. Planowane otwarcie VI 2015
Oficjalna strona inwestycji: zbm.home.pl/a1stryk
- Węzeł Kotliska (Kutno Wschód) - węzeł Piątek - 9 km (istniejący/w budowie)
Zrealizowany w terminie 09.07.2010-2.11.2012. W eksploatacji od 13 listopada 2012.
22.04.2014 podpisano kontrakt na kontynuację budowy odcinka. Najważniejsze elementy to dokończenie budowy węzła na przecięciu z DK92 oraz budowa MOP. Termin realizacji to 13 miesięcy. Planowane otwarcie VI 2015.
Oficjalna strona inwestycji: zbm.home.pl/a1stryk
- Węzeł Piątek - węzeł Łódź Północ / A2 - 21 km (istniejący)
Zrealizowany w terminie 18.06.2010-2.11.2012. W eksploatacji od 13 listopada 2012.
Oficjalna strona inwestycji: zbm.home.pl/a1stryk
- Węzeł Łódź Północ / A2 - 4,9 km (istniejący)
Zrealizowany w okresie VI.2010 - XI.2011.
Wyjazd w ciągu A2 w kierunku zachodnim w eksploatacji od 22 grudnia 2008
Wyjazd w ciągu A2 w kierunku wschodnim w eksploatacji od 3 czerwca 2012
Wyjazd w ciągu A1 w kierunku północnym w eksploatacji od 13 listopada 2012
Wyjazd w ciągu A1 w kierunku południowym - planowane otwarcie jesień 2016
Oficjalna strona inwestycji: wezel-strykow.pl
- Węzeł Łódź Północ / A2 - węzeł Tuszyn - 40 km (w budowie)
Odcinek był realizowany przez Polimex Mostostal w terminie 22.12.2010-14.01.2014 przy czym budowa po uzyskaniu wszystkich zezwoleń rozpoczęła się w 03.2013.
6.10.2014 podpisano ostatni z trzech kontraktów na dokończenie budowy.
Cały czterdziestokilometrowy fragment został podzielony na trzy części.
ZADANIE I - Odcinek od węzła Łódź - Północ (A-1/A-2) do węzła Brzeziny (A-1/DK 72) o długości 14,1 km (295+850 - 310+000km) wybuduje konsorcjum firm Strabag - Budimex. Wartość kontraktu, to 339.623.175,69 zł.
ZADANIE II - Odcinek od węzła Brzeziny (A-1/DK 72) do węzła Romanów (A-1/DW714) o długości 11 kilometrów (310+000 - 321+010 km) wykona firma Mota-Engil. W tym przypadku wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł.
ZADANIE III - Odcinek od węzła Romanów (A-1/DW714) do węzła Tuszyn (A-1/DK91) o długości ok. 16 km (320+010 - 335+937,65 bez odcinka 322+150 - 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe). W tym przypadku wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag za kwotę 327.041.625,00 zł.
Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. Wykonawcy mają 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac.
Inwestycja nie obejmuje węzła Łódź Południe (d. Wrocław) na przecięciu A1 i S8 który został zbudowany w ramach innego kontraktu. Budowa 38,5 km autostrady nowym śladem oraz odnowić 1,5 km istniejącej autostrady wraz z budową węzła Tuszyn w docelowej konstrukcji. Realizacja XI 2014 - XI 2016.
Oficjalna strona inwestycji: a1.strykow-tuszyn.pl
- Węzeł Tuszyn - węzeł Rząsawa (Częstochowa Północ) - 83 km (istniejący / projektowanie w toku)
Budowa będzie podzielona na następujące odcinki:
- odcinek Tuszyn-Piotrków Trybunalski - 17,5 km - zrealizowany w latach 1978-1989. W eksploatacji od 18 grudnia 1989 r. Planowana modernizacja. Odcinek oznaczony jako A1.
- odcinek Piotrków Trybunalski-Częstochowa - 64,5 km - zrealizowany w latach 1972-1976. W eksploatacji od 8 października 1976 r. Planowana modernizacja. Odcinek oznaczony jako DK1.
- Węzeł Rząsawa (Częstochowa Północ) - Pyrzowice - 57 km (przetarg w toku)
5.03.2014 ogłoszono przetarg na budowę odcinka w podziale na 4 odcinki realizacyjne. Budowa ma się zakończyć 30 do 33 miesięcy od podpisania kontraktu.
Między 29.08 a 10.10.2014 zakończył się I etap postępowania, w którym kwalifikowano wykonawców. Obecnie wysłano zaproszenie do składania ofert cenowych.
Realizacja III 2015 - XII 2017
- Węzeł Pyrzowice / S1 - węzeł Piekary Śląskie - 16,1 km (istniejący)
Zrealizowany przez firmę Budimex w terminie 27.07.2009 - 1.06.2012. W eksploatacji od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Piekary Śląskie - węzeł Gliwice Wschód (d. Zabrze Maciejów) - 20,1 km (istniejący)
Zrealizowany przez firmę Dragados na odcinku Zabrze Maciejów - Zabrze Północ (Wieszowa) w terminie 16.06.2009 - 22.12.2011. W eksploatacji od 22 grudnia 2011.
Odcinek Zabrze Północ (Wieszowa) - Piekary Śląskie został otwarty 1 czerwca 2012. Węzeł Bytom łączący A1 i DK11 w eksploatacji od 16 października 2012.
- Węzeł Gliwice Wschód (d. Zabrze Maciejów) - węzeł Gliwice Sośnica / A4 - 6,0 km (istniejący)
Zrealizowany przez Polimex - Mostostal SA w terminie 9.03.2009-30.09.2011. W eksploatacji od 30 września 2011.
W terminie VII 2012 - XI 2014 Węzeł Gliwice Sośnica został rozbudowany o łącznice i skrzyżowanie z drogą wojewódzką 902 znaną jako Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ). W eksploatacji od 5 listopada 2014
- Węzeł Gliwice Sośnica / A4 - 2,2 km (istniejący)
Zrealizowany VI 2008 - VII 2010 przez firmę J&P Avax. W eksploatacji łącznice A4 do A1 w kierunku południowym od 23 grudnia 2009. W dniach 6 i 7 lipca 2010 wprowadzono docelową organizację ruchu i otwarto wszystkie relacje na węźle z wyjątkiem A4 do A1 w kierunku północnym.
Węzeł i łącznice w kierunku północnym w eksploatacji od 30 września 2011 po otwarciu odcinka A1 do węzła Gliwice Wschód.
- Węzeł Gliwice Sośnica / A4 - węzeł Rybnik (d. Bełk) - 15,5 km (istniejący)
Zrealizowany przez firmę J&P Avax w terminie 22.01.2007 - 30.11.2009. W eksploatacji od 23 grudnia 2009.
- Węzeł Rybnik (d. Bełk) - węzeł Świerklany - 14,1 km (istniejący)
Zrealizowany przez firmę Strabag na odcinku Bełk - Rowień w terminie 07.08.2008 - 30.11.2010. W eksploatacji od 15 grudnia 2010.
Zrealizowany przez firmę Strabag na odcinku Rowień - Świerklany w terminie 07.08.2008 - 21.04.2011. W eksploatacji od 21 kwietnia 2011.
- Węzeł Świerklany - Gorzyczki (PL-CZ) / D1 - 18,33 km (istniejący)
Odcinek był w realizacji w terminie 18.10.2007 - 15.12.2009 oraz 1.10.2010 - 14.05.2013 przez firmę Alpine Bau oraz 4.10.2013-23.05.2014 przez firmę Intercor która dokończyła budowę wiaduktu WA532.
Odcinek węzeł Mszana - Granica Państwa - węzeł Bohumin / CZ - Autostrada D1 w eksploatacji od 30 listopada 2012.
Odcinek węzeł Świerklany - węzeł Mszana w eksploatacji od 23 maja 2014.
|