PRZEBIEG: Świecko - Poznań - Łódź - Warszawa - Siedlce - Kukuryki; długość 657 km.
Autostrada A2 - część europejskiej trasy E30 z Cork (Irlandia) do Omska (Rosja). W Polsce docelowo ma przebiegać na trasie Świecko - Poznań - Łódź - Warszawa - Siedlce - Kukuryki. Na przejściu granicznym w Świecku będzie łączyć się z niemiecką autostradą A12.
Pierwsze fazy budowy tej trasy można już odnotować w latach 1937-1943. W 1937 roku otwarto odcinek autostrady z Berlina do Frankfurtu nad Odrą (Dzisiejszy węzeł Frankfurt Oder - Sud z drogą krajową B87). Wtedy to trwały już pracy przy budowie autostrady, która miała być obwodnicą Frankfuru nad Odrą w dzisiejszym jej przebiegu. W latach 1937-1939 budowa była prowadzona od na odcinku od węzła Frankfurt Oder Sud - Reppen (Rzepin) na odcinku 23km. Budowę rozszerzono na cały odcinek do Poznania po jego zajęciu we wrześniu 1939 roku kiedy to zdecydowano o budowie szybkiego połączenia drogowego stolicy Niemiec - Berlina ze stolicą nowopowstałego Wartheland (Kraju Warty) czyli Posen (Poznania). Budowa mimo dużego zaawansowania prac ziemnych nigdy nie została ukończona i ostatecznie porzucona w 1943 roku kiedy gospodarka Niemiec w całości została przestawiona na tory wojenne. Budowę podjęto ponownie w 1950 roku kiedy po podpisaniu traktatu o granicy państwowej między Polską i NRD postanowiono otworzyć przejście graniczne w ciągu od dawna budowanej autostrady. Wtedy zbudowano brakujący odcinek o długości 4,3km po stronie niemieckiej wraz mostem na Odrze. Autostrada miała na tym odcinku przekrój jednojezdniowy. Drugą jezdnię dobudowano po stronie niemieckiej w roku 1992.
Po stronie polskiej w tym samym czasie zbudowano jednojezdniowy odcinek o długości 18km po śladzie budowanej autostrady ale stał się on zwykłą drogą krajową. Po stronie polskiej dobudowano drugą jezdnie na odcinku 3km w latach 1994-1997 wraz z budową drugiego mostu na Odrze.
W okresie PRL pojawiły się plany budowy autostrady Berlin - Moskwa tzw. Olimpijki, z okazji Olimpiady w Moskwie w 1980.
Jednak z powodu kryzysu gospodarczego zbudowano w Polsce tylko jeden krótki odcinek od Wrześni do Konina, oddany do użytku w latach 80-tych XX wieku.
Na dobre budowa A2 ruszyła dopiero w 2001 roku kiedy wykonano odcinek 254 km obejmujący trasę z Nowego Tomyśla do Strykowa (wraz z jego obwodnicą). Podjęta w 2009 roku budowa autostrady wykorzystała zbudowaną w latach 50-tych drogę krajową nr 2 a także od lat 30-tych XX wieku autostradę która miała połączyć Berlin i Poznań. Powstał również odcinek ze Strykowa do Warszawy, którego budowa ruszyła latem 2010 roku. Cały odcinek od granicy z Niemcami do Warszawy był gotowy w czerwcu 2012 roku. Na wschód od Warszawy budowa A2 ruszyła w 2009 roku, kiedy rozpoczęto wykonywanie obwodnicy Mińska Mazowieckiego otwartej w sierpniu 2012 roku. Do 2020 roku autostrada powinna dotrzeć do Siedlec. Dalsza budowa pomiędzy Siedlcami, a wschodnią granicą Polski jest uzależniona od prognozowanego natężenia ruchu.
Na chwilę obecną brak uzasadnienia ekonomicznego, by A2 pomiędzy Siedlcami, a Kukurykami (Gr) powstała przed 2020 rokiem.
Rozwój autostrady A2 w Polsce i dalsze plany budowy
Granica Państwa (D-PL) / A12 - węzeł Świecko - 2km (istniejący)
Odcinek pierwszych 0,895 km jest w gestii starostwa powiatowego w Słubicach ze względu na konieczność podtrzymania infrastruktury granicznej na istniejącym do 21.12.2007 tu przejściu granicznym Świecko/Frankfurt nad Odrą.
W budynku dawnego przejścia obecnie mieści się centrum operacyjne policji i straży granicznej RP oraz federalnej straży granicznej oraz policji RFN. Ten odcinek otrzymał profil dwujezdniowy zgodnie z podpisanym porozumieniem z 23.04.1993 o połączeniu autostrad A12 (D) i A2 (PL).
Budowa drugiego mostu granicznego na Odrze wraz z rozbudową drogi nr 2 na odcinku 3 km w latach 1994-1997. W eksploatacji od 1997 roku. W czasie kiedy podpisywano umowę koncesyjną z AW SA (1997rok) nie było możliwe powierzenie prywatnemu inwestorowi budowy drogi w bezpośrednim sąsiedztwie granicy państwowej dlatego odcinek do dziś mimo, że dwujezdniowy ma status drogi GP i jest oznaczony jako DK nr 2.
W roku 2010 odnowiono nawierzchnię na terenie byłego przejścia granicznego.
Po 2012 roku planuje się zbudować odcinek o długości ok. 0,7km który będzie omijał infrastrukturę graniczną od południa dzięki czemu ruch będzie bardziej płynny.
W okresie 23.03.2011 - 30.09.2011 został wyremontowany i dostosowany do parametrów autostrady odcinek o pikietażu 0,895 - 1,995, a odcinek od pikietażu 1,995km w bezpośrednim sąsiedztwie węzła Świecko został dostosowany do parametrów autostrady w ramach kontraktu na budowę A2 zawartego ze spółką Autostrada Wielkopolska.
Realizacja VII.2009 - XII.2011. W eksploatacji od 1 grudnia 2011.
Węzeł Świecko - węzeł Nowy Tomyśl - 104,9 km (istniejący)
Realizacja w latach 2009-2011. w eksploatacji od 1 grudnia 2011. Płatny od 20 maja 2012.
Autostrada powstała w technologii betonowej z zamkniętym poborem opłat. W ramach kontraktu powstał węzeł Świecko oraz Nowy Tomyśl w docelowej konstrukcji.
Węzeł Jordanowo w km 69 na przecięciu z drogą S3 na odcinku Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra w eksploatacji w kierunku południowym od 27 maja 2013, w kierunku północnym od 21 sierpnia 2013.
Węzeł Nowy Tomyśl - węzeł Poznań Komorniki - 50km(istniejący)
Zrealizowany 2002-2004 - w eksploatacji od 27 października 2004.
Na km 140 w okresie VI 2011 - XII 2011 zbudowano docelową konstrukcję węzła Buk.
W okresie II 2011 VI 2012 zbudowano nowy węzeł Poznań Zachód, który jest początkiem zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 w kierunku Piły i Koszalina oraz trasy ekspresowej do Wrocławia w ciągu S5 w kierunku południowym. W eksploatacji od 3 czerwca 2012.
Węzeł Poznań Komorniki - węzeł Krzesiny (Poznań) / S11 - 13km (istniejący)
Zrealizowany 1998-2003 - w eksploatacji od 13 września 2003
Węzeł Krzesiny (Poznań) / S11 - węzeł Września - 37km(istniejący)
Zrealizowany 2002-2003 - w eksploatacji od 27 listopada 2003.
W okresie IV.2011-VI 2012 zbudowano w km 179,970 węzeł Poznań Wschód na przecięciu z trasą ekspresową S5, która jest jednocześnie wschodnią obwodnicą Poznania oraz początkiem trasy S5 w kierunku Gniezna i Bydgoszczy. W eksploatacji od 4 czerwca 2012.
Węzeł Września - węzeł Sługocin - 34km(istniejący)
Zrealizowany 1977-1985 - w eksploatacji od 9 października 1985
Gruntownie zmodernizowany przez AW SA w latach 2001-2003 przed uruchomieniem opłat
Węzeł Sługocin - węzeł Modła - 14km (istniejący)
Zrealizowany 1986-1989 - w eksploatacji od 10 listopada 1988. Na odcinku ostatnich 6 km uruchomiona 1 jezdnia dobudowana w 1989 roku.
Gruntownie zmodernizowany przez AW SA w latach 2001-2003 przed uruchomieniem opłat
Węzeł Modła - węzeł Stryków - 103km (istniejący)
Zrealizowany 2004-2006 - w eksploatacji od 26 lipca 2006.
20 stycznia 2011 zmieniono nazwę węzła "Stryków II" na "Stryków".
Dostosowany do poboru opłat w terminie XI 2009 - VI 2011. Płatny od 1 lipca 2011
Węzeł Stryków - węzeł Łódź Północ / A1 - 1,7km(istniejący)
Zrealizowany 2007-2008 - w eksploatacji od 22 grudnia 2008.
20 stycznia 2011 zmieniono nazwę węzła "Stryków II" na "Stryków" a węzła "Stryków I" na "Łódź Północ".
Węzeł Stryków I nie istnieje w docelowej konstrukcji.
Istnieje tylko przyszła łącznica Gdańsk (A1) - Poznań (A2).
Pozostałe łącznice i cały węzeł jest budowana w ramach realizacji węzła Stryków przez firmę Budimex.
Węzeł Łódź Północ / A2 - 4,9 km(istniejący)
Zrealizowany w okresie VI.2010 - XI.2011.
Wyjazd w ciągu A2 w kierunku zachodnim w eksploatacji od 22 grudnia 2008
Wyjazd w ciągu A2 w kierunku wschodnim w eksploatacji od 3 czerwca 2012
Wyjazd w ciągu A1 w kierunku północnym w eksploatacji od 13 listopada 2012
Wyjazd w ciągu A1 w kierunku południowym - planowane otwarcie jesień 2016
Oficjalna strona inwestycji: wezel-strykow.pl
Węzeł Łódź Północ / A1 - węzeł Konotopa / S2 i S8 - 91km (istniejący)
20 stycznia 2011 zmieniono nazwę węzła "Stryków I" na "Łódź Północ".
Według ogłoszonego w dniu 27.03.2009 przetargu przez GDDKiA budowa A2 na tym odcinku będzie podzielona na 5 odcinków realizacyjnych w systemie Projektuj i Buduj.
28 września GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę 91 km odcinka autostrady A2 Stryków - Konotopa.
Dnia 27.06.2011 prawomocnie rozwiązano umowę na budowę odcinków A i C z firmą COVEC.
Odc. "A" o długości 29,2 km, w budowie w terminie 28.09.2009 - 27.06.2011 przez firmę COVEC, w dniu 28.07.2011 podpisano nowy kontrakt na kontynuację prac z konsorcjum Eurovia - Warbud o wartości 989 mln zł. Zakończenie prac nastąpiło 15.10.2012. Odcinek udostępniony do ruchu 3 czerwca 2012.
Odc. "B" o długości 17 km, kontrakt o wartości 843,5 mln zł (przy kosztorysie 1,04 mld zł) zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA. Odcinek udostępniony do ruchu 3 czerwca 2012.
Odc. "C" o długości 20 km, w budowie w terminie 28.09.2009 - 27.06.2011 przez firmę COVEC, w dniu 01.08.2011 podpisano nowy kontrakt na kontynuację prac z konsorcjum DSS-Boegl&Krysl o wartości 756,05 mln zł. Zakończenie prac nastąpiło 30.11.2013. Odcinek udostępniony do ruchu 6 czerwca 2012.
Odc. "D" o długości 17,6 km, kontrakt o wartości 643,8 mln zł (przy kosztorysie 1 mld zł) zawarty z konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. Oddany do ruchu 27 maja 2012 r.
Odc. "E" o długości 7,1 km, kontrakt o wartości 425,5 mln zł (przy kosztorysie 669 mln zł) zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA. Oddany do ruchu 23 maja 2012 r.
W ramach realizacji sekcji 5 (odc. "E") został zbudowany węzeł Konotopa gdzie A2 na rogatkach Warszawy, który rozdzieli się na dwie trasy ekspresowe:
- biegnącą po zachodniej i północnej Warszawie i będącą zjazdem z autostrady na kierunek Gdańsk, Lotnisko Modlin, Suwałki, Białystok - S8
- biegnącą po południowej i wschodniej Warszawie i będącą zjazdem z autostrady na kierunek Lotnisko Okęcie, Katowice, Kraków, Lublin, Terespol - S2
Obie trasy ekspresowe powstaną przed zbudowaniem A2 do Warszawy.
- S8 węzeł Konotopa - węzeł Powązkowska - w eksploatacji od 19 stycznia 2011 roku
- S8 węzeł Powązkowska - węzeł Marki (modernizacja) - otwarcie w 2015 roku
- S2 węzeł Konotopa - węzeł Lotnisko - węzeł Puławska - w eksploatacji od 18 września 2013 roku. Otwarta etapami od 31 lipca do 18 września 2013 roku
- S2 węzeł Puławska - węzeł Lubelska - otwarcie w 2019 roku
Na terenie Warszawy trasa A2 jest kontynuowana jako S2. Po wschodniej stronie Warszawy autostrada nr 2 jest kontynuowana od węzła Lubelska na trasie S17.
Węzeł Lubelska / S2 i S17 - Tymczasowy węzeł koło wsi Choszczówka - 14,6 km(planowany)
23.02.2009 GDDKiA oddział Warszawa złożyła do RDOŚ w Warszawie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
20.12.2011 RDOŚ wydanła decyzję środowiskową dla wariantu 4+4a'+4 (łączony wariant 4 ze zmodyfikowanym wariantem 4a) Decyzja WOOŚ-II.4200.1.2011.MW z dnia 20.12.2011
W dniu 04.04.2014 r. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie zawarł z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. umowę nr 26/2014 na wykonanie dokumentacji projektowej budowy autostrady A2 na odcinku Węzeł "Lubelska" - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Strona internetowa inwestycji: a2-lubelska-minsk.pl
Tymczasowy węzeł koło wsi Choszczówka - węzeł Kałuszyn - 21km (obwodnica Mińska Mazowieckiego)(istniejący)
Zrealizowany w terminie 9.07.2009 - 29.08.2012. W eksploatacji od 29.08.2012
Oficjalna strona inwestycji: a2obwodnica-minska.pl
Węzeł Kałuszyn - Kukuryki (PL-BY) / M1 - 133,1 km(planowany)
23.02.2009 GDDKiA oddział Warszawa złożyła do RDOŚ w Warszawie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
20.12.2011 RDOŚ wydanła decyzję środowiskową dla wariantu 4+4a'+4 (łączony wariant 4 ze zmodyfikowanym wariantem 4a) Decyzja WOOŚ-II.4200.1.2011.MW z dnia 20.12.2011
AUTOSTRADA A2 NA TERENIE MAZOWSZA:
A2 na odcinku od granicy województwa łódzkiego/mazowieckiego do Konotopy
Autostrada A2 wjedzie na Mazowsze północnym skrajem Puszczy Bolimowskiej. Potem minie miejscowość Wiskitki,w której będzie można zjechać na drogę nr 50, czyli obwodnicę Warszawy dla TIR. Po kilkunastu kilometrach i minięciu okolic Baranowa i Jaktorowa, dotrze w pobliże Grodziska Mazowieckiego.
Potem po kolei ma mijać od północy: Milanówek, Brwinów, Pruszków i Piastów. Od Pruszkowa do granic Warszawy A2 ma być bezpłatna. Do Warszawy wjedzie w Ursusie, tuż za wsią Konotopa. Tu podzieli się na dwie arterie - Trasę AK w kierunku mostu Grota-Roweckiego i Południową Obwodnicę Warszawy biegnącą skrajem Ursusa i Włoch, a potem przez Ursynów i Wawer.
Mazowiecki odcinek autostrady od zachodniej granicy województwa do stolicy będzie miał 44 kilometry długości.
Powiązania A2 z drogami publicznymi na terenie Mazowsza na zachód od Warszawy:
- węzeł WISKITKI - z drogą krajową nr 50 Sochaczew-Mińsk Mazowiecki
- węzeł GRODZISK - z drogą wojewódzką nr 579 Błonie-Grodzisk Mazowiecki
- węzeł PRUSZKÓW - z drogą wojewódzką nr 718 Pruszków- Wojcieszyn
- węzeł KONOTOPA - z projektowanymi drogami ekspresowymi S-2, S-7 i S-8
A2 na odcinku Warszawa (węzeł "Lubelska") - Kukuryki (granica z Białorusią)
21 listopada 2007 roku została podpisana umowa pomiędzy GDDKiA a konsorcjum firm DHV Polska, DRO-Konsult oraz MGGP S.A. na opracowanie dokumentacji technicznej i dokumentacji do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz do decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady A2 na odcinku Warszawa - Kukuryki (granica z Białorusią).
W związku z wymaganiami Prawa ochrony środowiska oraz postępem metodycznym w ocenach oddziaływania dróg na środowisko i pojawieniem się nowych uwarunkowań środowiskowych (w tym zwłaszcza nowych obszarów prawnie chronionych), koniecznym się stało opracowanie co najmniej dwóch całkowicie różnych wariantów lokalizacji inwestycji.
Nie dotyczy to jedynie krótkiego odcinka przygranicznego między węzłem "Dobryń", (przy którym znajduje się terminal do odpraw celnych w Koroszczynie) a mostami granicznymi w Kukurykach, ustalonego porozumieniami międzynarodowymi, gdzie przyjęto przebieg bezwariantowy. Na podstawie aktualnych analiz techniczno-funkcjonalnych i środowiskowych opracowano następujące warianty przebiegu autostrady A-2:
4 stycznia 2008 roku została wydana decyzja lokalizacyjna dla obwodnicy Mińska Mazowieckego w ciągu autostrady A2. Planowana obwodnica o długości około 20,85 km, przebiegać będzie po północnej stronie Mińska Mazowieckiego włączając się w istniejący przebieg drogi nr 2 na zachodzie, w okolicy wsi Choszczówka Rudzka oraz na wschodzie wsi Ryczołek.
Przechodzi przez tereny 4 gmin: Dębe Wielkie, Mińsk Mazowiecki, Jakubów i Kałuszyn.
11 Października 2008 GDDKiA Warszawa ogłosiła przetarg ograniczony na budowę obwodnicy Mińska Mazowieckiego z terminem realizacji 27 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Parametry techniczne projektowanej obwodnicy:
klasa drogi A (autostrada)
prędkość projektowa 120 km/h
2 jezdnie po 2 pasy ruchu o szerokości 3,75 m, plus 3-metrowe pasy awaryjne z dwoma 0,5 m opaskami i poboczami ziemnymi mającymi minimum 1,25 m.
W ciągu trasy obwodnicy planowane są:
3 węzły drogowe (Arynów, Lotnisko i Ryczołek)
5 wiaduktów w ciągu A2
10 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych i serwisowych
1 obiekt mostowy
1 kładka dla pieszych
13 przepustów
1 przejście dla zwierząt średnich i 1 przejście dla zwierząt dużych
2 miejsca obsługi podróżnych
3 place pod stacje poboru opłat (na łącznicach węzłów)
10,5 km ekranów akustycznych oraz zieleń izolacyjną o szerokości min. 10 m.