Linia nr 7 łączy Warszawę z Lublinem, a dalej prowadzi do przejścia granicznego z Ukrainą
w Dorohusku. Do Lublina linia biegnie w kierunku południowo - wschodnim, a od Lublina w kierunku
wschodnim. Trasa kolejowa została wybudowana w 1877 roku. Jest to linia o znaczeniu państwowym.
W stanie przed modernizacją trasa na większości trasy jest dwutorowa. Odcinki jednotorowe obejmują szlaki od km 28+461 do km 52+832 (od
Otwocka do Pilawy) i od km 264+660 do km 271+533 (od stacji Wólka Okopska do granicy państwa).
Linia jest zelektryfikowana za wyjątkiem odcinka granicznego - od km 270+154 do km 271+533.
Zły stan techniczny linii kolejowej wymusił liczne ograniczenia prędkości przejazdu
pociągów, co skutkuje zwiększonym negatywnym oddziaływaniem na środowisko, wydłużeniem czasu
podróży oraz transportu towarów. Niezadowalający jest zwłaszcza stan odwodnienia, jakość
nawierzchni, obiektów inżynieryjnych, a także nawierzchni na przejazdach na całej długości linii. Planowana modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia - Lublin - Dorohusk ma na celu wypełnienie zasadniczych wymogów Unii Europejskiej w dziedzinie transportu kolejowego, jakimi są liberalizacja usług przewozowych, otwarcie rynku na konkurencję oraz dostosowanie infrastruktury do podstawowych standardów jakości. Zapewni to poprawę atrakcyjności transportu kolejowego i zwiększenie jego konkurencyjności w stosunku do innych gałęzi transportu. Planowana inwestycja jest od dawna oczekiwana i w pełni popierana przez społeczeństwo. Zwłaszcza mieszkańcy Lublina i okolic domagają się modernizacji linii i skrócenia czasu podróży pomiędzy Lublinem a Warszawą. Poprawa komfortu i skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Lublin jest również uważane ze szansę na rozwoj Lubelszczyzny. W związku z powyższym nie należy spodziewać się protestów społeczeństwa i konfliktów występujących na etapie realizacji inwestycji i eksploatacji linii kolejowej. |
W dokumencie m.in.:Raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia ma na celu identyfikację i inwentaryzację elementów środowiska w obszarze potencjalnego oddziaływania oraz ocenę inwestycji pod kątem ochrony środowiska wraz ze wskazaniem zabezpieczeń koniecznych do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Raport obejmuje opis środowiska w obszarze realizacji inwestycji, analizę wpływu na środowisko istniejącej linii kolejowej oraz analizę rozpatrywanych opcji modernizacji. Pod uwagę wzięto opcję polegającą na niepodejmowaniu przedsięwzięcia (opcja bezinwestycyjna), opcję polegającą na przywróceniu linii pierwotnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych (opcja 1), jak rownież dwie opcje polegające na modernizacji linii (opcje 2 i 3). Ponadto dla każdej opcji (1,2 i 3) rozpatrywane były 3 warianty, różniące się organizacją ruchu pociągów na odcinku linii przecinającym aglomerację warszawską oraz zakładaną prędkością przejazdu pociągów. Ze względu na fakt, że planowane przedsięwzięcie obejmuje linię kolejową do granicy z Ukrainą, w raporcie przedstawiona została również charakterystyka środowiska przyrodniczego i kulturowego Ukrainy od granicy z Polską do miejscowości Kowel, stanowiącej najbliższy węzeł kolejowy. Streszczenie raportu w języku niespecjalistycznym 0,16 MB |
Wpływ przedsięwzięcia na obszary Natura 2000W dokumencie m.in.:Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na modernizacji (przebudowie) linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa - Lublin - Dorohusk 0 Granica Państwa. Na odcinku tym linia kolejowa przebiega przez teren dwóch województw - mazowieckiego i lubelskiego, przecinając, biegnąc wzdłuż granicy lub w niedalekiej odległości od wyznaczonych i potencjalnych obszarów Natura 2000. Przebieg linii kolejowej na tle granic ostoi przedstawiono na mapach w załączniku do niniejszego opracowania. W opracowaniu przedstawiona została charakterystyka wyznaczonych i potencjalnych obszarów Natura 2000 przecinanych, mających swoje granice wzdłuż linii kolejowej lub zlokalizowanych w odległości do 1 km od torowiska. Opis obszarów przygotowano na podstawie standardowych formularzy danych (SDF) oraz przeprowadzonej na potrzeby niniejszego opracowania inwentaryzacji przyrodniczej. Mapa orientacyjna przebiegu linii na tle obszarów Natura 2000 35,2 MB Inwentaryzacja wykonana przez Lasy Państwowe 11,0 MB Dokumentacja fotograficzna 1,18 MB |