Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin jest drugim po Lotnisku Chopina portem obsługującym Warszawę i Mazowsze. Ma on, w swoim założeniu obsługiwać głównie przewoźników nisko-kosztowych, czarterowych, oraz lotnictwo ogólne (general aviation). Obiekt powstał w miejscu zlikwidowanego lotniska wojskowego. Lotnisko jest położone na terenie powiatu nowodworskiego, zajmuje powierzchnię 292,83 ha.
Celem niniejszego projektu była przebudowa lotniska w kierunku jego wykorzystania dla obsługi lotnictwa pasażerskiego krótko- i średniodystansowego oraz indywidualnego. Szczególnie istotna będzie możliwość prowadzenia operacji lotniczych 24 godziny na dobę.
Modernizacja i rozbudowa objęła:
budowę nowego terminala (dworca) pasażerskiego;
modernizację istniejącej drogi startowej oraz dróg kołowania wraz z infrastrukturą techniczną;
budowę i modernizację obiektów;
budowę i modernizację obiektów infrastruktury technicznej: dróg, parkingów, oświetlenia, itp;
modernizację łącznicy kolejowej i budowę podziemnej stacji kolejowej.
Założenia wyjściowe do remontu drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej samolotów:
Przepustowość lotniska - 1 850 000 pasażerów - w latach 2010 - 2014;
Ilość operacji lotniczych - 23 040 / rok;
Możliwość przyjęcia na lotnisku w I etapie samolotów kodu A, B, C, sporadycznie D, a perspektywicznie kodu D i E.
Inwestycja uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną dnia 12 marca 2009 r.
Inwestycję zrealizowano w latach 2011-2012.
Polecamy stronę internetową portu lotniczego: modlinairport.pl
Informacje o Porcie Lotniczym w Modlinie w Wikipedii
|
|
Elementy projektu budowlanego
Nowy Terminal Pasażerski
Nowy Terminal (Dworzec) Pasażerski ma mieć powierzchnię 12050 m kw. Budynek powstaje wg projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. Terminal został zaprojektowany jako jednoprzestrzenna hala, kształtem przypominająca
dawne hangary. Jedynym wystającym elementem z bryły budynku Terminalu jest "wieża" nadzoru ruchu na
płycie lotniska.
Ergonomicznie rozplanowane wnętrze terminalu i czytelny podział stref umożliwi pasażerom poruszanie się po jego obszarze w sposób prosty i wygodny. Projekt obiektu umożliwia dobudowę kolejnych modułów oraz w zależności od potrzeb rozbudowę budynku w przyszłości. Budynek ma trzy poziomy: poziom -1, parter i antresola. Odloty i przyloty zlokalizowane będą na tym samym poziomie.
Zaprojektowany obiekt podzielono na następujące strefy:
- strefa ogólnodostępna poczekalni od strony miasta,
- strefa odprawy biletowo - bagażowej,
- strefa kontroli bezpieczeństwa i kontroli paszportowej,
- strefa poczekalni odlotowych z podziałem na strefy S i NS,
- strefa bagażowni,
- strefa przylotów z strefą kontroli i odbioru bagażu,
- antresola,
|
W dokumencie m.in.:
Achitektrura
Parametry Inwestycji
Warunki ochrony pożarowej
Opis technologicznego funkcjonowania budynku terminala
Wytyczne akustyczne do projektu architektoniczengo
Szczegółowe zestawienie powierzchni
Opisy rozwiązań materiałowych
Zestawienia drzwi i okien
Podstawę wykonania Dokumentacji budowlanej TERMINALA PASAŻERSKIEGO DLA
PRZEWOZÓW NISKOKOSZTOWYCH I CZARTEROWYCH W PORCIE LOTNICZYM
MODLIN stanowi Umowa Nr PL / 000126652 / 05-1239/ I z dnia , 30.09.2005r zawarta
pomiędzy Inwestorem PORT LOTNICZY MODLIN Sp.z o.o 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki
ul.Gen.Wiktora Thommee 1A a AUTORSKĄ PRACOWNIĄ ARCHITEKTURY
KURYŁOWICZ & ASSOCIATES
|
Droga startowa wraz z drogą kołowania i płytą postojową
Droga startowa
Droga startowa o długości 2500m zostanie rozszerzona z 60 do 80 m szerokości. Poprawione zostaną parametry techniczne drogi: nośność, spadek poprzeczny i łuki pionowe. Droga startowa wyposażona zostanie w światła podejścia II Kat oraz światła krawędziowe i progowe a także oznakowanie poziome i pionowe.
Drogi kołowania
Przewidywana jest budowa dwóch dróg kołowania, pozwalająca statkom powietrznym na wygodne opuszczenie drogi startowej. Drogi zostaną poszerzone do szer. 23+2 x 7,5m oraz wyposażone w oświetlenie krawędziowe.
Płyta postojowa
Przeprowadzony zostanie remont nawierzchni płyty postojowej. Rejon płyty i okolice rozbudowy zostaną połączone systemem dróg technicznych i patrolowych.
Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej związanej z obsługą pasażerów i pracowników
Drogi
Rozwiązanie komunikacji kołowej oparto na nowej dwujezdniowej drodze, odchodzącej od drogi krajowej nr 62, która doprowadza ruch do ronda kanalizującego ruch w kilku kierunkach:
- pod Terminal, gdzie zaprojektowano trzy pasy: dla samochodów osobowych, taksówek i autobusów oraz autokarów;
- na parkingi długo- i krótkoterminowe oraz autokarowy;
- do budynków zaplecza Lotniska;
- do strefy technicznej i Głównego Punktu Kontroli.
Parkingi
Początkowo na terenie lotniska powstaną trzy parkingi z łącznie 877 miejscami postojowymi. W przyszłości zostaną rozbudowane do ok. 1300 miejsc. Przed Terminalem, w strefie otwartej, zostaną usytuowane parkingi naziemne krótkoterminowe i długookresowe, parkingi dla pracowników Terminala, dla autokarów oraz rezerwa terenu pod przyszły hotel wraz z parkingiem. Pomiędzy dużymi hangarami nr 12 i 13 usytuowano parking dla pracowników technicznych.
Obiekty kubaturowe związane z obsługą terminalu i lotniska
Większość obiektów związanych z obsługą terminalu i lotniska zostanie przebudowana i dostosowana z obiektów już istniejących:
- dawny "dom pilotów" adaptowany na budynek służb lotniskowych, cła, straży granicznej i policji (nr 2 na rysunku);
- budynek głównej stacji zasilania energetycznego lotniska St-8A - funkcja bez zmian (nr 3);
- dawny budynek kotłowni - adaptowany na siedzibę Straży Ochrony Lotniska (nr 4);
- dawny tzw. "port lotniczy", budynek z wieżą kontroli - adaptowany na Lotniskowe Centrum Łączności (nr 5);
- tzw. mały hangar, adaptowany na budynek Lotniskowej Straży Pożarnej ( nr 11);
- tzw. duży hangar postojowo - remontowy, przebudowany dla Działu Utrzymania Lotniska (D.U.L.) gdzie będą garażowane i poddawane remontom maszyny i zestawy jezdne do odśnieżania i utrzymania drogi startowej i dróg kołowania (nr 12);
- bliźniaczy duży hangar (nr 13) w pierwszym etapie rozbudowy Lotniska nie jest uwzględniony do adaptacji;
- nowo projektowany magazyn środków chemicznych, służących do odladzania nawierzchni , zaprojektowano pomiędzy budynkiem L.S.P. i hangarem D.U.L. na styku z drogą techniczną na polu manewrowym;
- we wschodnim narożniku lotniska, przy bocznicy kolejowej, zlokalizowany jest magazyn paliw (MPS nr 26), który będzie adaptowany jako stacja zaopatrująca w paliwa samoloty.
Budowa łącznicy kolejowej
Integralnym elementem całego projektu jest przebudowa i rozbudowa istniejącej łącznicy kolejowej oraz budowa podziemnej stacji kolejowej, połączonej bezpośrednio z terminalem. Bocznica kolejowa połączy Port Lotniczy z linią kolejową nr 9. Umożliwi to bardzo dogodne połączenie Lotniska z centrum Warszawy. Rozważa się również uruchomienie specjalnej linii kursującej z Lotniska Chopina do Lotniska Modlin.
Niestety w związku z opóźnieniami, cześć kolejowa Lotniska będzie budowana w późniejszym okresie.
Więcej informacji na temat bocznicy znajduje się tutaj.
|
|
Obszar ograniczonego użytkowania
Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia
polegającego na modernizacji lotniska Warszawa - Modlin, w celu jego przystosowania do
obsługi przewoźników niskokosztowych, wykazało konieczność utworzenia obszaru
ograniczonego użytkowania.
Z dokumentacji również wynika, że oddziaływanie
akustyczne portu znacznie wykracza poza teren, do którego zarządca posiada tytuł prawny.
Dotyczy to zarówno pory dnia jak i pory nocy. Oddziaływanie to występuje na kierunkach
wykonywanych operacji lotniczych tj. startów i lądowań statków powietrznych i obejmuje
tereny gmin: Nowy Dwór Mazowiecki, Pomiechówek i Zakroczym oraz miasta Zakroczym.
Z tego względu konieczne jest utworzenie dla Portu Lotniczego Warszawa - Modlin
obszaru ograniczonego użytkowania.
Sejmik Województwa Mazowieckiego swoją uchwałą ustanowił obszar ograniczonego użytkowania
dla Portu Lotniczego Warszawa - Modlin w Nowym Dworze Mazowieckim. Granicę zewnętrzną obszaru wyznaczono na podstawie
izolinii równoważnego poziomu dźwięku A w porze nocy LAeqN = 50 dB.
Granicę wewnętrzną wyznacza granica terenu portu lotniczego.
Treść uchwały Sejmiku
Współrzędne geodezyjne granicy obszaru
Opis granicy obszaru
Wykaz działek ewidencyjnych, które w całości lub w części znajdują się na terenie obszaru
|
Graficzny przebieg granicy oou 1,91 MB
|