Ulica Chłodna to historycznie najważniejszy warszawski trakt komunikacyjny w osi wschód - zachód. W przedwojennej Warszawie była częścią trasy Berlin - Moskwa. Prowadziła ona ulicami: Wolską, Chłodną, przez Plac Teatralny, Plac Zamkowy i dalej mostem Kierbedzia w kierunku Radzymina. Właśnie z powodu znaczenia komunikacyjnego Chłodna była w czasie okupacji wyłączona z getta warszawskiego, dzieląc je na tzw. getto małe i duże. To właśnie ulicy Chłodnej dotyczyły ambitne plany prezydenta Starzyńskiego na budowę trasy W-Z. Planowany wówczas tunel trasy miał zacząć się na wysokości Hali Mirowskiej, prowadzić pod Ogrodem Saskim, by wyjść ze skarpy obok wiaduktu Markiewicza trafiając w ulicę Karową. Dalej trasa miała biec niewybudowanym do dziś mostem Karowa, by ulicami Okrzei i Ząbkowską poprowadzić do nowego traktu w kierunku Białegostoku. Plany te pokrzyżował wybuch wojny. Powojenni urbaniści powrócili do pomysłu budowy trasy W-Z, lecz zrealizowano ją pod Placem Zamkowym, w ciągu dzisiejszej Alei "Solidarności". Przedwojenna Chłodna była nie tylko arterią tranzytową. Prestiżu ulicy dodawał też fakt, że znajdowała się ona na przedłużeniu Osi Saskiej - urbanistycznego założenia warszawskiej rezydencji królewskiej wzorowanej na Wersalu autorstwa Matthaeusa Poeppelmanna. Oś Saska zaczyna się na Krakowskim Przedmieściu, prowadzi przez Plac Piłsudskiego i Ogród Saski, a kończy się na Chłodnej właśnie, w miejscu, gdzie dziś stoją pozostałości koszar Wielopolskich (obecnie jednostka Straży Pożarnej oraz restauracja). W czasach królewskich ulice Elektoralna i Chłodna miały olbrzymie znaczenie. Prowadziły na pole elekcyjne znajdujące się przy dzisiejszym zbiegu ulic Obozowej i Ostroroga. Chłodna była również ważną ulicą mieszkaniowo-handlową. Wzdłuż całej jej długości znajdowały się sklepy, warsztaty i różnego rodzaje lokale. Była zabudowana gęsto kamienicami, z których do dziś przetrwało zalewie kilka. Prawie wszystkie spalono po upadku Powstania Warszawskiego, inne przetrwały powojennej odbudowy. Chłodna oraz Elektoralna ma przejść taką metamorfozę, jaką przeszło Krakowskie Przedmieście. Władze dzielnicy chcą, by stały się "salonem Woli". |
Wyświetl większą mapę |
---|
W dokumencie m.in.:Niniejsze opracowanie sporządzone zostało jako część projektu wykonawczego rewitalizacji ul. Chłodnej - etap 1 tj. pomiędzy ul. Elektoralną i ul. Żelazną ( łącznie z skrzyżowaniem Chłodnej i Żelaznej) Plan orientacyjny 1,27 MB Projekt organizacji ruchu 9,02 MB Waloryzacja historyczna 7,21 MB Mała architektura 3,13 MB Wzory posadzek i pól chodnikowych 1,65 MB Kompozycja posadzek - detal 7,92 MB Projekt zagospodarowania terenu - kompozycja posadzki 1,65 MB Most Getta 1,92 MB |