Koncepcja zagospodarowania okolic Dworca Południowego
4 marca 2016 r. Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął konkurs dla studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej na koncepcję zagospodarowania rejonu Dworca Południowego.
Konkurs został ogłoszony 1 października 2015 r. Był realizowany w ramach jednego z przedmiotów studiów magisterskich. Dlatego w konkursie mogli brać udział wyłącznie studenci Wydziału Architektury.
Przy tworzeniu koncepcji uczestnicy konkursu musieli uwzględnić istniejącą stację metra, pętlę autobusową powiększoną o conajmniej 30 proc., zintegrowane przystanki tramwajowe dla istniejącej linii wzdłuż
ul. Puławskiej i projektowanej linii biegnącej w osi wschód-zachód, parking rowerowy na 800 miejsc, halę odpraw dla pasażerów, parking P+R i budynek Centrum Zarządzania Ruchem (z siedzibą ZTM). Oprócz tego zespoły musiały zaprojektować nowy układ drogowy.
Laureatami pierwszego miejsca zostali: Anna Kowalczyk, Kamila Momot i Marcin Jaworski.
Drugie miejsce (ex aequo) wywalczyli: Natalia Skolimowska i Krzysztof Jakubów oraz Agnieszka Roś i Przemysław Chimczak.
Trzecie miejsce zdobyli: Anna Obłąkowska i Antoni Rybiński.
Poniżej prezentujemy nagrodzone prace.
|
I miejsce - autorzy: Anna Kowalczyk, Kamila Momot i Marcin Jaworski.
Odpowiedzią na istniejące problemy rejonu Dworca Południowego jest stworzenie
spójnego systemu, który stanowiłby hybrydę przestrzeni publicznej oraz węzła komunikacyjnego,
obsługujacego istniejace oraz projektowane linie tramwajowe, linie autobusowe
oraz linie metra M1. Proponowanym rozwiazaniem jest wielokondygnacyjny
budynek dworca zlokalizowany w miejscu obecnej pętli tramwajowej - pomiedzy
ulica Puławska a aleja Niepodległosci. Wymienionym ulicom proponuje się
obniżyc klasę dróg oraz zmienić oragnizację ruchu na jednokierunkowy, prowadzący
odpowiednio w stronę Centrum i przeciwnym.
W podziemiu dworca zlokalizwano pętlę autobusową, a na poziomie terenu,
wzdłuż ulicy Puławskiej - wspólny przystanek tramwajowy służący pasażerom podróżującym
we wszystkich czterech kierunkach.
Wszystkie środki transportu wchodzące w skład węzła przesiadkowego połączone
są ze sobą poprzez wielopoziomy plac.Dolna część placu płynnie łączy metro i dworzec autobusowy, znajdujące się po przeciwnych
stronach ulicy, poniewaz wejścia do istniejącej stacji metra oraz projektowane
perony autobusowe znajdują się na tym samym poziomie.... (więcej w opisie projektu)
Opis projektu 1,13 MB
Część rysunkowa 19,7 MB
|
II miejsce - autorzy: Natalia Skolimowska i Krzysztof Jakubów
Opis projektu 0,732 MB
Część rysunkowa 19,7 MB
II miejsce - autorzy: Agnieszka Roś i Przemysław Chimczak
Opis projektu 0,067 MB
Część rysunkowa 27,0 MB
III miejsce - autorzy: Anna Obłąkowska i Antoni Rybiński
Opis projektu 0,447 MB
Część rysunkowa 9,80 MB