Istniejąca i docelowa sieć ścieżek rowerowych w Warszawie |
Zakłada się rozwój dróg rowerowych, docelowo do
osiągnięcia wskaźnika gęstości sieci na poziomie 0,65km/1000 mieszkańcoów. Przyjęcie takiej
skali docelowego rozwoju wymaga rozbudowy sieci ścieżek rowerowych z
200 km istniejących o następne około 900 km. Planowane jest w Warszawie zbudowanie spójnego systemu dróg rowerowych, wygodnych i bezpiecznych dla użytkowników. Na system będą się składać:
Dla sprawnego ruchu rowerowego konieczne jest stworzenie możliwości przewozu i bezpiecznego pozostawienia roweru. Parkingi dla rowerów będą zlokalizowane obok węzłów przesiadkowych, stacji, przystanków oraz ważnych obiektów (kulturalnych, sportowych). Konieczna będzie także współpraca władz Warszawy z samorządami gmin podwarszawskich oraz Mazowieckim Zakładem Przewozów Regionalnych dla określenia zasad przewozu roweru oraz tworzenia parkingów dla rowerów w pobliżu stacji i przystanków kolejowych, położonych na liniach dojazdowych do Warszawy. |
---|
W dokumencie m.in.:Sieć rowerowa w Warszawie liczy 457 km. Uzupełniają ją ulice, na których dopuszczony jest ruch rowerowy pod prąd lub dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h. Coraz więcej jest infrastruktury rowerowej na jezdni - pasów i kontrapasów. To m.in. efekt inicjatyw mieszkań-ców zgłaszanych w ramach budżetu partycypacyjnego. W Warszawie funkcjonuje ponad 7000 wygodnych, pu-blicznie dostępnych stojaków rowerowych zgrupowanych w ponad 1300 lokalizacjach. Stojaki ustawiane są w za-leżności od bieżących potrzeb, zgłaszanych przez osoby i instytucje. Elementem transportu rowerowego jest system roweru publicznego Veturilo, składający się z ponad 200 stacji i 3000 rowerów. Aktualna umowa z operatorem systemu, firmą Nextbike wygasa z końcem 2016 roku, trwają więc prace nad koncepcją jego rozwoju. Jesienią br. odbyły się konsultacje społeczne, których celem było poznanie ocze-kiwań użytkowników dotyczących przyszłości Veturilo. Mapa rowerowa Warszawy 2015 3,03 MB Mapa rowerowa centrum Warszawy 2015 0,520 MB |
W dokumencie m.in.:
- danych przekazanych przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji, - danych przekazanych przez zarządców dróg (ZDM, ZTP), - danych przekazanych przez Dzielnice, - inwentaryzacji w terenie. Informacje o przebiegu dróg rowerowych zenrano w odniesieniu do wszystkich dzielnic Warszawy. Na tej podstawie zbudowano komputerowe odwzorowanie sieci dróg rowerowych w układzie kartezjańskim, jako bazę wykorzystując układ dróg zapisanych w KSU Warszawy. Załączniki do "Programu ..." - parkingi rowerowe 5,08 MB |
W dokumencie m.in.:System rowerów publicznych można określić jako rodzaj transportu w mieście realizowany ogólnodostępnymi (publicznymi) rowerami, udostępnianymi w wypożyczalniach. Rodzaje systemów rowerów publicznych są zróżnicowane w zależności od specyfiki rozwiązań technicznych stosowanych do stacja obsługi systemu (wypożyczalnia rowerów). Systemy rowerów publicznych są tworzone głównie z myślą o mieszkańcach miast, zwykle dużych, tam gdzie w obszarach centralnych wprowadzane są ograniczenia ruchu samochodowego, strefy ruchu pieszego, strefy płatnego parkowania, opłaty za wjazd do obszaru, priorytety dla transportu zbiorowego, zwężenia szerokości jezdni, itp. Wówczas rower staje się atrakcyjnym środkiem transportu, często dającym użytkownikom niezależność większą niż samochód. Uznawane są za przyjazny środek miejskiego transportu, szczególnie w obszarach śródmiejskich. Na systemy rowerów publicznych skladają się przede wszystkim same rowery, punkty wypożyczania/oddawania rowerów oraz podsystem zarządzania (rejestracja, pobieranie opłat, informacja, itp.). W zależności od systemu, wypożyczalnie są wyposażone w różne urządzenia obslugujące, takie jak: - stojaki rowerowe z zabezpieczeniami przed kradzieżą - urządzenia do poboru opłat - panele informacyjne umożliwiające przekazywanie informacji o systemie. Schemat roweru publicznego w Warszawie 0,39 MB |
W dokumencie m.in.:Niniejsze opracowanie zostało wykonane na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy w celu ustalenia sposobu prowadzenia ruchu rowerowego na drogach publicznych znajdujących się w granicach dzielnicy Żoliborz oraz poprawy warunków ruchu pieszego. W szczególności skupiono się na rozwiązaniach dostosowujących istniejące odcinki ulic do przeprowadzanie ruchu rowerowego po istniejących jezdniach dzięki zastosowaniu różnego rodzaju środków technicznych z zakresu elementów uspokajania ruchu i jego odpowiedniej organizacji. Opracowanie zawiera także propozycje usprawnień w ruchu pieszym w postaci propozycji nowych przejść dla pieszych oraz likwidacji barier komunikacyjnych utrudniających poruszanie się. Mapa rekomendowanych rozwiązań dla ruchu rowerowego i pieszego 6,89 MB Raport z wykonania analiz ruchu 1,07 MB |