Via Baltica to potoczna nazwa I Pan-Europejskiego korytarza transportowego (TEN-T) łączącego Warszawę z Helsinkami w Finlandii i przebiegającego przez Litwę, Łotwę i Estonię.
W dniu 20 października 2009 roku Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zatwierdzające docelowy przebieg Via Baltica. Trasa pobiegnie z Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej, gdzie jako droga ekspresowa S61 będzie biegła nowym śladem przez Łomżę, Ełk i Suwałki, do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku.
Odcinki drogi ekspresowej S8 znajdujące się na terenie województwa mazowieckiego leżące na szlaku Via Baltica to Droga ekspresowa S61 stanowi część Via Baltica na odcinku od Ostrowii Mazowieckiej do Budziska. Trasa pobiegnie w korytarzu: Ostrów Mazowiecka - Łomża - Stawiski - Szczuczyn - Ełk - Raczki - Suwałki - Budzisko. Inwestycja została podzielona na szereg odcinków, które będą realizowane niezależnie. Jednym z elementów S61 będzie również obwodnica Augustowa (na odcinku od Raczek do obwodnicy Suwałk). Przewidywany czas realizacji całej S61 - do 2020 roku. Podstawowe parametry techniczne: |
Zmiana przebiegu Via Baltica z wariantu "łomżyńskiego" na "białostocki" doprowadziła do licznych konfliktów z organizacjami ekologicznymi, gdyż droga przecinałaby obszary cenne przyrodniczo, m.in: Wigierski Park Narodowy, Puszczę Augustowską, Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Knyszyńską, Narwiański Park Narodowy.
Wraz ze zmianą przebiegu Via Baltica przystąpiono do planowania i budowy poszczególnych jej odcinkow, m.in. obwodnicy Augustowa w wariancie przez torfowiskową część doliny Rospudy.
Jednocześnie od początku XXI wieku przystąpiono do przebudowy drogi krajowej nr 61 będącej realną alternatywą dla Via Baltica. Przebudowa ta miała na celu całkowite przeniesienie ruchu tranzytowego ciężkiwgo z DK61 na DK8 - m.in. zaprojektowano nawierzchnię na nacisk na oś do 10 ton, nie wykonano utwardzonych poboczy, zdegradowano drogę pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Łomżą z drogi krajowej do drogi wojewódzkiej. W 2003 roku organizacje ekologiczne wystąpiły do Sekretariatu Konwencji Berneńskiej przekazując swój raport w sprawie korytarza Via Baltica. W konsekwencji Sekretariat Konwencji, po sporządzeniu własnego raportu w sprawie przygotowań do budowy drogi, wydał rekomendacje dla polskiego Rządu, aby decyzja o przebiegu trasy została podjęta po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla korytarza transportowego. W 2005 roku GDDKiA zleciła firmie "Scott & Wilson" przeprowadzenie strategicznej oceny rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Celem prac było wyznaczenie najlepszego przebiegu Via Baltica pod względem społecznym, ekonomicznym, ekologicznym i ruchowym. Analizie zostały poddane wszystkie możliwe warianty przebiegu Via Baltica znajdujące się w korytarzu o szerokości 150 km położonym po obu stronach linii prostej łączącej Warszawę i Budzisko. W sumie przeanalizowano 42 różne warianty przebiegu drogi. Najwyższe oceny pod każdym względem uzyskały warianty w przebiegu przez Łomżę i Ełk. Przebieg w wariancie "białostockim" został odrzucony jako niezasadny i najbardziej oddziałujący na środowisko. Wyniki opracowania "Scott & Wilson" stały się podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu polskiego odcinka I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego "Via Baltica". 20 października 2009 roku Rada Ministrów przyjęła Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został zatwierdzony przebieg nowo utworzonej drogi ekspresowej S61 od Ostrowii Mazowieckiej, przez Łomżę, Ełk i Suwałki do Budziska. Jednocześnie w tym samym rozporządzeniu zmieniono klasę drogi krajowej nr 8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem z S (ekspresowej) na GP (główną ruchu przyspieszonego) i wytyczono nowy przebieg drogi ekspresowej S19 w okolicy Białegostoku. Tym samym wieloletnia walka o wytyczenie racjonalnego przebiegu Via Baltica zakończyła się sukcesem organizacji pozarządowych. |
Głównym celem inwestycji jest wytworzenie sprawnego połączenia drogowego
w I Paneuropejskim Korytarzu Transportowym mającym za zadanie połączenie krajów
Europy zachodniej przez Polskę z Krajami Bałtyckimi. Połączenie takie usprawni wymianę
handlową pomiędzy krajami leżącymi na szlaku korytarza, a w sposob pośredni rownież z
innymi krajami członkowskimi, przez terytorium ktorych przebiegają pozostałe korytarze
transportowe. Pochodną celu podstawowego jest rownież usprawnienie wymiany
turystycznej oraz kulturowej pomiędzy krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
W wymiarze krajowym takie połączenie drogowe będzie istotnym szlakiem
tranzytowym, łączącym centralną Polskę z regionami północno wschodnimi, o
niebagatelnym znaczeniu gospodarczym dla lokalnych ośrodków znajdujących się na śladzie
przedmiotowej inwestycji. Dostępność do drogi, zgodnie z obowiązującymi przepisami została ograniczona, co oznacza, że wjazd i wyjazd z drogi możliwy będzie jedynie w węzłach, przez które wymiana ruchu odbywać będzie się poprzez pasy włączeń i wyłączeń. W związku z planowaną inwestycją zakłada się ponadto następujące prace: - budowę dróg serwisowych lub lokalnych wzdłuż projektowanej drogi krajowej do obsługi przyległych działek lub też zamykających przerwane ciągi komunikacyjne - budowę obiektów inżynierskich (wiadukty nad drogami poprzecznymi, wiadukty w ciągu dróg poprzecznych, mosty) - urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, pasy zieleni izolacyjnej) - urządzeń odwadniających dróg - urządzeń oświetleniowych - przebudowę urządzeń kolidujących z inwestycją Podstawowe parametry techniczne |
Orientacja 2,41 MB |
Sytuacja wariant 1 6,49 MB |
Sytuacja wariant 2 4,61 MB |
Sytuacja wariant 3 4,21 MB |
---|
Orientacja 1,81 MB |
Sytuacja wariant 1 2,75 MB |
Sytuacja wariant 2 4,65 MB |
Sytuacja wariant 3 3,11 MB |
---|
Orientacja 2,02 MB |
Sytuacja wariant 1 4,21 MB |
Sytuacja wariant 2 4,00 MB |
Sytuacja wariant 3 3,94 MB |
---|
Inwentaryzacja przyrodnicza 15 arkuszy 22,4 MB |
Obszary Natura 2000 9 arkuszy 17,1 MB |
Kolizje z obiektami przyrodniczymi 3 arkusze 6,54 MB |
---|
JPG 1,32 MB |
Obejście m. Stawiski planowane jest po stronie zachodniej miejscowości, z węzłem "Stawiski"
na przecięciu z drogą wojewódzką nr 647 biegnącą w kierunku Kolna. 31.03.2010 inwestycja uzyskała decyzję środowiskową. Plan sytuacyjny obwodnicy Stawisk 19,6 MB Podstawowe parametry: |
---|
JPG 1,38 MB |
Obejście m. Szczuczyn planowane jest po stronie zachodniej miejscowości, z węzłem
"Szczuczyn - Pisz" na przecięciu z drogą krajową nr 58 w kierunku m. Pisz. 15.03.2010 inwestycja uzyskała decyzję środowiskową. Plan sytuacyjny obwodnicy Szczuczyna 26,5 MB Podstawowe parametry: |
---|
1,76 MB |
Droga ekspresowa S61 na tym odcinku będzie elementem obwodnicy Augustowa w ciągu DK8 i S61 (od węzła "Szkocja" do początku obwodnicy Suwałk). 29.12.2009 inwestycja uzyskała decyzję środowiskową. Podstawowe parametry: |
---|
Wariant I 26,0 MB |
Wariant II 25,7 MB |
Projektowany odcinek obwodnicy Suwałk został zaprojektowany w dwóch wariantach przebiegu (war. I , II) i trzech alternatywnych wariantach odcinka końcowego (war. 1, 2, 3 dla każdego z wariantów)
Plany sytuacyjne wariantu I 25,2 MB Plany sytuacyjne wariantu II 15,8 MB Podstawowe parametry: |
---|
14,3 MB |
Odcinek projektowany jest w 3 wariantach. Wariant 1 - dlugość: 18,580 km - Plany sytuacyjne wariantu 1 13,3 MB Wariant 2 - dlugość: 18,484 km - Plany sytuacyjne wariantu 2 13,4 MB Wariant 3 - dlugość: 18,654 km - Plany sytuacyjne wariantu 3 13,7 MB Podstawowe parametry: |
---|